Bästa lika tid ger segerlycka på toppen av Björnsnäsbacken
Lars "Malke" Hjälmberg och Sören Rothman har haft full sysselsättning den närmaste tiden. Allt för att förbereda inför backtävlingen som ska köras i Björnsnäsbacken i Åby den 7 september.
Foto: Jonson Fredrik
Publikmässigt var tävlingarna en succé. Inte mindre än cirka 3 000 personer kom till premiären. De flesta kom med tåg eftersom det stannade vid hållplatsen Björnsnäs på den tiden.- De fick faktiskt sätta in extratåg när det kördes backtävlingar.Man tävlade i backen ett par gånger per år och allt fler välkända motorcyklister dök upp i startlistorna. Bland dessa fanns Ivar "Skepparn" Skeppstedt och Carl "Bograngen" Jonsson.Att tävlingarna i Björnsnäsbacken var populära avspeglade sig i publiksiffran för tävlingarna under nästkommande år, 1934. Inte mindre än 6 000 personer fanns på plats utmed den cirka 400 meter låga grusbacken. Tävlingarna fortsatte att köras fram till det att andra världskriget bröt ut. Man planerade att tävla hösten 1939, men förbud att köpa bensin infördes bara dagar innan tävlingen. Det var bara att ställa in.Efter kriget kördes ytterligare ett par säsonger, men 1949 slutade man helt.- Intresset för den här typen av motorcykeltävlingar avtog. Dels var det många som nu hade råd med bil, dels var speedwayen på uppgång och lockade till sig mycket folk, säger Lars "Malke" Hjälmberg.Eldsjälar bakom tävlingen
Tävlandet låg länge i träda, men för sex år sedan väcktes det till liv igen genom eldsjälarna Lars "Malke" Hjälmberg och Sören Rothman.- Mycket tack vare att Lars-Magnus Trozelli, som är markägare vid Björnsnäs, har upplåtit backen till oss. Det är vi oerhört tacksamma för, säger Lars Hjälmberg.- Vi hade alltid träffar med MCHK Östergyllen. Lars-Magnus Trozelli var då på oss och tyckte att vi skulle börja köra backtävlingen igen i stället för att bara jönsa runt.- Klubben ville inte satsa på detta, utan Sören Roth och jag beslutade oss för att köra igång det här själva.Men det är ett oerhört arbete som de båda eldsjälarna får lägga ned på backtävlingen.- I stort sett är vi ensamma utom på själva tävlingsdagen då vi blir lite mer folk som arbetar.När tävlingen startar nästa helg är det uteslutande tidstypiska motorcyklar som står på startlinjen. Det är allt från JAP och Ariel till HD och Jawa.- Vi tillåter till exempel inte bakhjulsfjädring, säger "Malke".Det är heller inte tillåtet med fyrventilsmotorer, undantaget märken som Rudge, Triumph, Ricard och liknande.- Det får helt enkelt inte vara för modern. Vi vill visa hur det gick till på den tiden.Men det är inte bara motorcyklarna som är lite äldre. En hel del av förarna har respektabla åldrar.- Det är lite kul eftersom här åker lite äldre farbröder, de får inte köra med Svemo-licens när de passerat 70 år. Här åker till exempel en kille från Stockholm som körde rundbana och isracing på 1950-talet. Han är 90 år nu.S-kurvan kan ställa till det
Banan i Björnsnäs är inte helt lätt. I början kommer det en S-kurva som kan ställa till en del problem för en del förare.- Förr i tiden fanns det ett stort plank i den kurvan. Uppe på den stod alltid länsman och övervakade tävlingarna.Nu är planket borta. I stället finns det ett mindre stup ned till en bäck.- Vi har satt upp diverse skydd där för att skydda förarna.En hel del riktigt fräcka motorcyklar kommer att stå på startlinjen i Björnsnäsbacken.- Bland annat kommer Christer Watz, chefen för Motala motormuseum, till start med en Husqvarna fabriksracer. Exakt vilken är ännu oklart.Bland favoriterna finns i år finns Robert "Vitben" Åstrand på en Jawa -67, Börje Nilsson på en Jawa backspecial -68, Rolf Nilsson på en RN Jawa -60, "Canada-Sven" Pettersson på en Speedy backspecial -60 samt Lars Engelbrektsson på en Ariel special -28.En kvinna finns på startlistan. Anna-Carin Lundin från Linköping kommer till start på en Jawa backspecial från 1968.Lars "Malke" Hjälmberg hinner själv inte med att tävla i den egna tävlingen. Däremot ställer Sören Rothman upp på sin Arial Special 500 från 1928.- Men han har fått startnummer ett. Detta för att han ska kunna vara med och arbeta så fort han gått i mål, skrattar "Malke".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!