– Det är något med Tierp, vi får aldrig till det här. Det är tydligen inte meningen att vi ska vinna här.

Han stod i sitt depåtält efter målgång i finalen. Tuggade på en bit pizza och funderade på vad som gick snett.

– Det är små marginaler i den här sporten. Hade jag vunnit finalen hade det varit klart.

Men "fel" bana i finalen kom att avgöra.

– Vi tappade möjligheten att få välja bana i finalen efter en skakig semifinal. Bengt var snabbare i sin semi, valde högerbanan och gav oss den vänstra som vi inte åkt på hela helgen. Och då fick vi ställa in bilen lite annorlunda och det blev inte bra. Bilen spann direkt efter jag släppt kopplingen och när det händer är det kört. När jag tvingades släppa kopplingen och han passerade mig var det avgjort och jag rullade bara in i mål.

Nu avgörs allt i sista tävlingen, i England om två veckor.

– Nu måste jag vinna ett par rundor där. Den banan tillhör däremot en av mina favoriter, så det ska nog lösa sig. Men det hade självklart varit skönt att säkra allt här.

Så duellen mellan honom och Bengt Ljungdahl fortsätter. Jimmy Ålund leder EM, Ljungdahl är, efter segern i finalen, tätt bakom.

– Hur många poäng som skiljer vet jag inte. Jag brukar bara köra en runda i taget, sen talar de andra om för mig när det är avgjort, säger Jimmy och ler.

Och, inte nog med att Jimmy Ålund blev av med segern i den här enskilda deltävlingen. Under helgen snodde Bengt Ljungdahl dessutom europarekordet.

– Han slog mitt rekord med sju tusendelar. Från 6,498 till 6,491. Det känns givetvis tufft just nu, men blir också en sporre att ta tillbaka det framöver. Han ska inte få ha det så länge, säger Jimmy Ålund.