Gerda intog Arkösund

Runt 400 människor var bänkade när Arja Saijonmaa sjöng Gerda Gefles lov i Arkösund. Den anrika återskapade briggen var Nordens sista i handelssjöfart innan hon togs ur trafik 1930.

Arkösund2006-07-23 19:38
Vädret var kanon, atmosfären stämningsfull och runt 400 personer hade slutit upp för att lyssna till sångsagan om briggen i Arkösund. Arrangörerna hade vind i seglen och Arja Saijonmaa kompletterade med sång till tonerna av blåsig musik.
Sångsagan berättade den tragiska historien om Gerda och Arvid. Den skildrar skuthandelns starka period i landet då de gav en ekonomisk push åt handeln, byar och städer. Den visar också den utsatthet som kvinnorna drabbades av när fartygen förliste och sjömännen dog.

Jungfruresan

Idén kom i från Bo Wastesson som har forskat fram information om en verklig händelse gällande skonerten ?Marie?. När Arvid dog då båten förliste lämnades Gerda ensam med två barn och ett ofött.
Tre konserter har det varit innan den i Arkösund. 2001 skedde den första i en fullsatt kyrka i S:t Anna och följdes av två slutsålda konserter i Värmekyrkan i Norrköping.
Gerda Gefle sjösattes 1868 i Gävle. Vid sjösättningen den nionde juli 2000 dök 10 000 personer upp vid Gerdavarvet. Den gör nu sin jungfruresa och ska åka till Pataholm som var originalets sista hemmahamn. Därefter ska den vidare mot Karlskrona och Rostock där briggen ska delta i Baltic Sail och Hanse sail.
Briggen trafikerade hamnar i Sverige, England och Medelhavsområdet. Lasten bestod oftast av stångjärn, trä, lera, kalk och kol.

Ingen exakt kopia

Gerda Gefle återskapades av några arbetslösa i Gävle som fick Arbetsförmedlingens tillstånd att engagera sig i projektet. Ingen visste hur man skulle bygga ett skepp och idén kritiserades för att vara tokig. Men arbetsmarknadsprojektet fick fortsätta med Arbetsförmedlingens goda minne.
Under de elva år som rekonstruktionen har tagit har omkring 800 arbetslösa deltagit.
300 företagare i Gävle har tillsammans med Gävles kommun och EU-bidrag finansierat bygget. 1995 kölsträcktes båten. Till skrovet har det gått åt 40 000 spikar och 6000 bultar.
Den är inte en exakt kopia av föregångaren. Den nya versionen är ett modernt passagerarfartyg med kojer och salonger, handikapphiss, hörselslinga och en byssa som kan laga mat åt hundra personer. Dagturen klarar 80 personer, övernattning 36 personer och besättningen består av 12 personer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om