Dragracingkungen från Åby Motorklubb har dominerat Pro Stock-klassen i Europa på 2000-talet. Inte mindre än nio EM-guld har han kört hem under åren, men i fjol fick han se Thomas Lindström lägga beslag på bucklan i Santa Pod, England.

Men skam den som ger sig.

– Det blir full satsning. Vi ska försöka bli etta igen, konstaterar Ålund.

Bilen är densamma, en Camaro SS från 2012, men i en värld där varje tusendel räknas finns det alltid något mikroskopiskt finlir att göra.

– Det finns grejer att fila vidare på. Sen får vi hoppas att det finns lite kapacitet kvar i chauffören också.

När är man som bäst i sporten?

– Haha, mitt bäst-före-datum har nog gått ut.

Du har ju rutin i stället.

– Exakt. Jag får leva på det, säger 48-åringen.

Tuffare konkurrens

EM-serien blir extra lång i år med sju stopp, varav två i Santa Pod (premiär 27–30 maj) och två i Tierp. Malta har tillkommit som sista deltävling (30 september–2 oktober) och dessutom är Hockenheimring, Tyskland, tillbaka som arrangör den här säsongen.

– Jag har aldrig tävlat på Malta förut men det ska bli fränt. Banan har funnits förut men den har inte varit godkänd. Nu har de satsat rejält och lag ner 20–25 miljoner på banan och alla faciliteter. Hela regeringen och turistnäringen är på, säger Ålund.

Hur är konkurrensen i år?

– Ännu tuffare. Det är nya förare med och två svenska team har satsat rejält. De har handlat in de bästa bilarna från USA.

Kör Stock i USA

Jimmy Ålund börjar själv få stor erfarenhet av att tävla i USA där det är en helt annan nivå i Pro Stock-klassen. Han har varit inhyrd förare i ett par omgångar de senaste åren och för två år sedan blev han den första europén att vinna en deltävling i NHRA-serien.

I år har han dock inte tillgång till någon bil och kommer inte vara med i Pro Stock. Men däremot i Stock – redan den 11–14 februari i Pomona, Kalifornien.

– Det är en standardbil i en betydligt lägre klass som går omkring tre sekunder långsammare. Jag har aldrig testat på den tidigare men det ska bli kul. Förhoppningsvis blir det ett par tävlingar till innan EM börjar här hemma så man kan bli av med ringrosten över vintern. Det är aldrig någon nackdel och det är alltid kul att köra lite tävlingsbil, berättar han.

Hur likt Pro Stock är det?

– Många inställningar är likadana, sen gäller det väl att ha lite sunt förnuft också. Men jag har inte sett bilen live än. Jag får sätta mig direkt och försöka hitta gas, ratt och växelspak. Första teståkningen blir på första kvalrundan, säger Jimmy Ålund.