Ökad bevakning av sjöfylleri vid kusten
Enligt ett nytt lagförslag ska både Tullverket och Kustbevakningen få testa misstänkta rattfyllerister. Kustbevakningen får även rätt att testa misstänkta sjöfyllerister.- Vi behöver inte blanda in polisen utan får hålla i hela utredningen själva, säger Kristina Falk Strand, sjöövervakningschef vid Kustbevakningen.
Kustbevakningen ska få rätt att testa sjöfyllerister enligt ett lagförslag som träder i kraft första juli. BILD: HASSE HOLMBERG/SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
- Vi tjänar tid på att inte behöva invänta polisen som i dag. Dessutom behöver inte de skicka en patrull och det går fortare för oss, vilket besparar resurser för båda myndigheterna. Och så hinner inte den misstänkte föraren nyktra till om vi kan ta ett utandningsprov direkt, säger Kristina Falk Strand.
Misstanke om brott krävs
Det finns ingen lägre gräns för sjöfylleri, vilket gör att Kustbevakningen inte har rätt att göra slumpmässiga kontroller. För att de ska få kontrollera en båtförares nykterhet krävs att det finns misstanke om brott. Det kan bland annat vara att föraren beter sig konstigt, verkar påverkad eller att någon tipsat om att föraren är full. Kustbevakningen får befogenheter att hålla i hela kedjan, ta utandningsprov, inleda förundersökning, sköta utredningen och ta ärendet till en åklagare. De har även rätt att ta med föraren till en vårdcentral eller ett sjukhus för att ta blodprov.
Främst vid kusten
Kustbevakningen opererar främst vid kusten där det finns många båtar, som exempelvis i stora skärgårdsområden som Stockholms skärgård och norra Bohuslän.
- Det är främst vid havsbandet, men vi har även verksamhet i Vänern och Mälaren, uppger Kristina Falk Strand.
Bilförare kan testas i hamnar
När det gäller rattfylleri får både Tullverket och Kustbevakningen samma befogenheter som polisen har. De får genomföra slumpmässiga kontroller, omhänderta körkort samt beslagta bilnycklar och även fordon när det är befogat.
- Vi kan bland annat testa förare som åker av färjor. Vi arbetar mycket i hamnar även i dag, så vi finns ofta på plats, berättar Kristina Falk Strand.
För bilförare gäller en nedre gräns på 0,2 promille för rattfylleri. Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille, det är samma gräns som för grovt sjöfylleri.
- Fast för grovt sjöfylleri vägs även andra aspekter in, vi har haft båtförare som blivit frikända trots att de haft en högre promillehalt än så, säger Kristina Falk Strand.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!