Det är onsdag kväll, strax före klockan 18. I kontorskomplexet i centrala Stockholm börjar folk bege sig hemåt efter en lång arbetsdag. Men inte riktigt alla. I ett konferensrum tömt på möbler har ett 30-tal förväntansfulla personer samlats. De är här för att delta i en så kallad tyst after work. Trots att det kallas after work, eller aw, är detta så långt från öl, mingel och musik man kan komma. Alla som är med har fått lämna in sina mobiltelefoner, armbandsklockor och anteckningsblock i ett låst rum. Inget av det får följa med in i rummet där den tysta aw:n ska pågå under två timmar.

Det ska bli så spännande! Jag behöver verkligen en digital detox, men det känns superkonstigt att lämna ifrån sig mobilen, säger Beaselis Lindqvist som är här för första gången.

Strikta regler

Artikelbild

| "Det blev som en slags detox, så bra!”, tyckte Beaselis Lindqvists efter att ha deltagit i en tyst after work för första gången.

Kvällens värd och grundaren av tyst aw, Victoria Palm, välkomnar gruppen och dubbelkollar att alla verkligen har lämnat ifrån sig klockor och telefoner innan hon drar en kort presentation av övningen.

Vi tittar i telefonen 200 gånger om dagen, 45 sekunder varje gång. Det är två timmar och 15 minuter varje dag eller 16 timmar i veckan. Med andra ord två hela arbetsdagar varje vecka. Låt det här bli en mobilfri stund med plats för eftertanke och reflektion.

Mitt i rummet, där deltagarna har börjat inta sina platser på golvet, står en låda full av pärlor i olika färger.

Skulle du känna dig rastlös under tiden får du gärna gå fram till lådan och ta en näve pärlor och sortera, räkna eller göra vad du vill med. Men du får inte prata och inte titta någon i ögonen. Skulle du bli trött och somna, kanske börja snarka, kommer jag fram och lägger en hand på din axel så att du får en möjlighet att fortsätta vara vaken, säger Victoria.
Artikelbild

| Alla samlas på golvet i ett tomt konferensrum och sitter tysta tillsammans i två timmar. Ingen ögonkontakt, inget prat, bara lugn och ro.

Fritt från prestation

Däremot är det inget absolut tystnadskrav från den mänskliga kroppen. Då kan det bli en prestation att vara tystast, och prestationskrav är just det övningen är till för att slippa.

Artikelbild

| Åsa Sandberg sysselsätter sig med en näve pärlor under delar av de tysta timmarna.

Skulle du behöva hosta, nysa eller prutta, gör det! Hellre än att du sitter på helspänn och försöker ?prestera? genom att vara så tyst som möjligt. När det är tio minuter kvar av tiden säger jag till, men måste du lämna rummet innan tiden är slut är det förstås också okej, bara du gör det så tyst och försiktigt som möjligt.

Regnet smattrar mot taket. Till en början hörs en del ljud från folk som ändrar ställning, men sedan infaller lugnet. Deltagarna verkar finna sig i att vara i samma rum, utan att se på varandra men ändå så nära. Några plockar med pärlorna, andra lägger sig på rygg och sluter ögonen. Några sitter med raka ryggar och tittar ut i rummet.

Artikelbild

| Alla samlas på golvet i ett tomt konferensrum och sitter tysta tillsammans i två timmar. Ingen ögonkontakt, inget prat, bara lugn och ro.

Tanken med en tyst aw föddes när Victoria Palm, som arbetar som föreläsare tillsammans med sin sambo, artisten och programledare Navid Modiri, insåg att de själva var alldeles för uppkopplade och ständigt höll på med mobiler, paddor eller datorer.

Vi behövde ett sätt att koppla av från den digitala världen och alla krav på att ständigt vara uppkopplade, uppmärksamma och ta emot enorma mängder information. Ur de tankarna föddes idén om en tyst after work, eller "off the work" som vi också kallar det.
Artikelbild

| Victoria Palm hälsar deltagarna välkomna till tyst den tysta after worken.

Djup avkoppling

Deras första tysta aw hölls i hemstaden Malmö, för drygt ett år sedan. Sedan dess har de gästat bland annat Helsingborg, Stockholm, Göteborg och Örebro.

Vad är fördelarna med att sitta helt tyst i ett rum tillsammans med en massa okända människor?
När du sitter i ett rum med andra personer, utan att prata eller titta på varandra, kliver du ur din vanliga roll. Du slipper vara social, men ändå gör du detta tillsammans med andra. Då uppstår en energi som är svår att hitta på egen hand.

Att det pågår i hela två timmar grundar sig på forskning.

Visst kan även kortare stunder av total avkoppling vara bra, men det är när du verkligen går ned på djupet i avkopplingen under de här två timmarna som det gör skillnad, säger Victoria.

När två minuter återstår säger Victoria till. Folk börjar skruva på sig och vissa ser sömndruckna ut. Micael Söderman, som deltar för första gången, blir förvånad när tiden är slut.

En annorlunda upplevelse

Jag trodde inte att jag skulle hålla ut i hela två timmar, men sedan tappade jag uppfattningen om tiden. Det var som att jag gick igenom olika faser. I början var det lite tristess, sedan trötthet och sedan någon slags ro. Jag började tänka fritt på en massa olika saker och plötsligt hade två timmar gått. Det var en skön känsla, säger han och fortsätter:
Det kändes skumt att lämna ifrån sig mobilen, men det var jättebra och verkligen något jag behövde. Efteråt kände jag mig faktiskt både piggare och gladare.

Han får medhåll av Beaselis Lindqvist, som dagen efter den tysta after worken, reflekterar över upplevelsen.

De första 20 minuterna trodde jag inte att jag skulle klara det utan tänkte lämna rummet. Men sedan fann jag något slags lugn och började tänka på en massa roliga saker. Vips hade två timmar passerat. Det var som en slags lättnad att inte titta på mobilen var tionde minut. Det kändes som att lugnet följde med mig hem, för jag struntade faktiskt i att titta på tv på kvällen utan tog ett skönt bad och läste en bok.
Det är precis det tyst aw handlar om. Att kunna stänga av teknik, jobb och prat en liten stund och låta hjärnan och kroppen varva ned och återhämta energi på djupet, säger Victoria Palm.