Den uppmaningen från rektor Per Eriksson på Lunds universitet och professor Mats Alaküla, expert på eldrivsystem, riktas till politikerna i Lund som just nu planerar att bygga en helt ny spårväg genom staden från järnvägsstationen ut till det område där Sveriges största nya forskningsanläggningar ska byggas.
I en debattartikel i Sydsvenskan 8 maj lanserar Eriksson och Alatüla idén och föreslår att Lunds politiker omgående drar igång en utredning och väntar med spårvagnar. De får dock omedelbart mothugg av Lunds två största partier, M och S, som 9 maj i samma tidning svarar att elbussarna får för liten kapacitet.
Hälften av alla arbetsplatser i Lund, som har över 100 000 invånare, ligger utmed den planerade spårvagnssträckan. Nu byggs ännu fler arbetsplatser vid den högteknologiska företagsbyn Ideon och Medicon samt vid de två kommande forskningsanläggningarna ESS och Max IV för materialteknik.
Att uppskjuta spårvägen kommer att leda till trafikkaos, hävdar de båda partiernas främsta kommunalråd: "Internationellt visar det sig att servicegraden, komforten och modernitet i resandet med spårvagn inneburit att den tar andelar från bilismen på ett sätt som bussen aldrig lyckats med."
Spårvagnarna ska "susa fram över slätten i 80-100 kilometer i timmen i spårvagnar som i stor grad påminner om tåg", hävdas det.
Rektor Per Eriksson och professor Mats Alaküla pekar på att de två busstillverkarna Volvo och Scania redan studerar den nya så kallade induktiva tekniken där energin överförs magnetiskt till elbussen med tillräcklig effekt för både framdriften och laddning av batterier. Verkningsgraden ligger på 85 procent. Bussen ska därmed kunna köra kortare sträckor vid sidan av elslingan.
Scania tittar på den sydkoreanska varianten med nedgrävd slinga, Volvo studerar strömskenor i vägytan. I båda fallen sägs elen vara ofarlig för fotgängare.
Genom elslingor slipper man luftledningar och har stor frihet att ändra sträckningen för kollektivtrafiken. Dessutom sägs kostnaden för laddvägarna ha snabb återbetalningstid. Elslingorna ska i en framtid också kunna användas av person- och lastbilar.
Per Eriksson har tidigare varit rektor för Blekinge Tekniska högskola där han profilerade den inom data- och teleteknik, därefter generaldirektör för statliga teknikutvecklingen Vinnova. Mats Alaküla arbetar på Institutionen för industriell elektroteknik och automation samt har dessutom uppdrag inom hybridteknik för Volvo. De hoppas att utredningen ska visa fördelarna och därefter kan en "innovationsupphandling" ske.
Enligt den politiska planeringen ska spårvagnar kunna tas i drift 2014 från centrum till nordöstra delen av Lund där Tekniska högskolan, Ericsson och mängder med teknikinriktade företag finns invid E22 mot Kalmar.
Frågan är om rektorn och professorn nu är för sent ute med sitt alternativ till spårvagnar. Henric Borgström