Plågsamt vara arvtagare till Wallenberg

Den gamle Marcus Wallenberg (1899–1982) som styrde landets största företagssfär med järnhand, även i bolag där han inte ens satt i styrelsen, var uppenbarligen ännu hårdare mot sonen Peter ”Pirre” Wallenberg än alla de underställda direktörer han hunsade.

Ekonomikrönika2015-09-16 13:51

I biografin ”Den förlorade sonens återkomst” av Ronald Fagerfjäll (Ekerlids förlag) som utkommit i veckan berättar Pirre hur pappa MW motarbetade sonen:

”MW hade vänner i vartenda hörn, men hos många av dem hade han snackat skit om mig.”

Pirre försökte gång på gång fly undan faderns kontrollbehov, han sökte en annan karriär utanför familjebanken SEB som försäljare för Atlas Copco i USA, södra Afrika och i England. Den äldre brodern Marc begick självmord under trycket från pappan och den hemkallade Pirre skolades in som tronföljare trots faderns bristande tilltro till sonens kapacitet.

Under 14 år fram till 1996 ledde Pirre gruppen direkt, därefter hade han ändå sista ordet i större beslut fram till sin död i januari i år.

Atlas Copco förblev Pirres favoritföretag där han lärde sig tricket att som besökande huvudägare själv klättra upp på lagrets högsta hylla och kolla om det var dammigt. I så fall var lagret för stort. Saab var en annan favorit:

”Jag var hos statsminister Ingvar Carlsson (S) på lunch när han kom in blek och berättade om den första JAS-kraschen.”

Statsministern lugnades av Walllenberg med att det sker också hos de stora tillverkarna.

”Flygplan är storpolitik och jag har därför försökt öppna politiska dörrar. Tekniskt sätt har vår lila svenska försvarsindustri med Saab och Bofors i spetsen varit anmärkningsvärt framgångsrik.”

Wallenberg berättar också varför Saabs civila flygplan hamnade på efterkälken med modellerna 340 och 2000, medan brasilianska Embraer har fortsatt in i dessa dagar. Det berodde på att schweiska flygbolaget Crossair var storkund till Saab och behövde plan med stor lastförmåga för att snabbt kunna lyfta till hög höjd i sina inrikesflyg i alpmiljö. Crossair ville absolut ha turoprop (propellerplan) istället för jet. Men det gjorde att Saab förlorade när många andra kunder ville ha jetmotorer.

Familjen Wallenberg har kunnat behålla makten över ett flertal av Sveriges största exportföretag via familjens nästan hundra år gamla stiftelser. Tidigare rektorn vid Linköpingsuniversitet Mille Millnert, professor i reglerteknik, har utlovats 1,3 miljard kronor till att utveckla vad som kallas fjärde generationens industriella generation, att få fordon, robotar och datorer att samverka intelligent ihop med människan.

Donationen är exempel på hur familjen Wallenbergs makt i svensk samhällsliv, företagande och forskning, behålls i femte generationen med långt mindre egna privata förmögenheter än de nya miljardärerna. Men de styr genom skattebefriade allmännyttiga stiftelser där familjen tillsätter ledamöterna.

Peter ”Pirre” Wallenberg hade på många sätt tur när stiftelsernas förmögenhet i ägandet av svenska storföretag växte kraftigt i den nya globaliseringens tid. Hans eget liv var fyllt av större dramatik, både privat och professionellt, än vad vi kunnat ana.

Krönika

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!