Då utsågs Eurofightern och franska Rafale till huvudkonkurrenter om de 126 nya stridsflygplanen, kostnadsberäknade till totalt 80 miljarder kronor.
Hur det än går med en av världens största flygplansaffärer är Saab, som ju tagit över delar av gamla Bofors missiler och militära elektroniska ledningssystem, på väg att stärka sin närvaro i Indien. Det sker också i Thailand som beställt tolv nya Gripen och i Brasilien som skjutit upp sin planerade beställning av 36 plan och nu blir en asiatisk knutpunkt för Saab.
Trots många köparländers problem med budgetunderskott uppvisade företagsledningen en försiktig optimism inför ett par dussin finansanalytiker som infunnit sig i Bofors för en genomgång av Saabkoncernen under nye vd:n Håkan Buskhe. Militärt utvecklad elektronik som kan användas civilt kan få en stor marknad i en alltmer osäker värld. Det nya Saab arbetar alltmer med teknik för att minska hot mot infrastrukturen, handeln och folksamlingar, attacker från terrorister och pirater, cyberattentat, med hjälpmedel vid naturkatastrofer.
Civil säkerhet väntas växa ett halvdussin procent årligen i Europa, över 10 procent på andra kontinenter. Militära kostnaderna väntas minska med några enstaka procent årligen i USA och Europa, dock upprustning i övriga världen: 3 procent årligen i Afrika, 5 procent i Ryssland, 6 procent i Mellanöstern, 7 procent i Sydamerika, 15 procent i Kina, enligt dagens planer.
Tillverkningen av stora kanoner med ett halvt tusen anställda i Bofors, som ställt till så stora problem med mutundersökningar i Indien, befinner sig nu i brittisk ägo. De har visat sådan kvalité att Indien funderar på nya beställningar. Det börsnoterade Saab övertog tillverkningen av de mindre missilerna i Bofors, också Carl Gustafs granatgevär som nu flyttar från Eskilstuna till Bofors, torpederna flyttas från Motala till Linköping. Huvudkontoret är redan flyttat till Stockholm sedan många år.
Saab säljer huvudsakligen till cirka 100 länder, därav är 32 återkommande stora köpare. Tre länder väljs nu ut som framtida huvudmarknader: Indien, Storbritannien och USA.
Det är uppenbart att finansanalytikerna och aktiemarknaden i övrigt tror på Saab, ett av få bolag på Stockholmsbörsen som fått se aktiekursen stiga, hittills 2 procent i år när genomsnittet sjunkit med över 20 procent. Men det såg ljusare ut för fem år sedan, åtminstone på börsen. Saabs aktie betalas nu i 126 kronor mot som mest 218 kronor årsskiftet 2006/07.
Det största problemet verkar inte längre vara opinionen emot vapenindustrin. Efter frigörelsevågen i Libyen och övriga Nordafrika ligger också annars högljudda motståndare lågt. Vapen behövs för att värna demokratin. Problemet för Saab är i stället att varje år hitta hundratals ingenjörer att anställa.