Plico satsar sig ur krisen
Alla småföretagare räds inte konjunkturnedgången. Plico Förvaltning väljer att satsa sig ur kris-tiderna.
Plico Förvaltning i Falla går på offensiven i lågkonjunkturen. Robert Jonsson och Per-Inge Jonsson studerar företagets nya mätmaskin.Foto: Rikard W Larsson
Foto: Rikard W Larsson
Under förra året investerade bolaget 2,6 miljoner kronor i två datoriserade fleroperationsmaskiner och i avancerad mätutrustning. Per-Inge Jonsson berättar att satsningen var nödvändig för att behålla konkurrenskraften.- Kan inte vi hålla produktionstakten är risken stor att kunderna i stället väljer att lägga ordern i ett låglöneland som varken har miljö- eller kvalitetssäkring. Investeringen hos oss är gjord med tanke på att nedgången skulle komma, berättar Per-Inge Jonsson.Kundkategorin i orderböckerna är spridd från reklambranschen, fast food-bolag till högteknologiska företag."Varje kund lika viktig"
- Det går inte att låsa fast sig vid telekomindustrin längre. Varje kund är lika viktig oavsett värdet på beställningen. Styrkan hos ett litet verkstadsföretag är korta beslutsvägar, hög leveranssäkerhet och att snabbt kunna styra om produktionen.- Vi är duktiga på att göra stora serier av en produkt. Ju mer komponenten bearbetas desto mer får vi betalt.Per-Inge Jonsson är optimist. Han tror att 2009 trots allt kommer att gå bra för småföretagen som är offensiva.Brist på utbildad personal
- Du ska investera i en högkonjunktur för att vara beredd på sämre tider. Problemet som jag delar med många andra i branschen är bristen på utbildad arbetskraft som i princip kan gå rakt in här och köra en maskin.
Fakta Plico Förvaltning
Företaget har sex anställda.Omsättningen nådde åtta miljoner kronor 2008.Produktionen är inriktad på legotillverkning av bearbetade komponenter i olika material till verkstadsindustrin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!