Allt fler framkallar bilder via internet

Digitalkamerans genomslag har rört om i fotobranschen. Fler kameror säljs, men allt färre framkallar bilder i butik.

Orderkiosken har lockat många kunder tillbaka till Per Lagers butik, men antalet bilder som framkallas är ändå mycket färre än för bara några år sedan. Foto: Lisa Karlsson

Orderkiosken har lockat många kunder tillbaka till Per Lagers butik, men antalet bilder som framkallas är ändå mycket färre än för bara några år sedan. Foto: Lisa Karlsson

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2006-01-09 04:00
På bara några år har digitalkameran gått från en exklusiv teknikprodukt till att bli var mans egendom. Modellerna har blivit mindre och smidigare att bära med sig, och priset har sjunkit kraftigt. Från 10 000 till mellan 1 500 och 3 000 för en skaplig kompaktkamera.
En revolution för alla fotointresserade kan tyckas, men för traditionella fotoaffärer har genomslaget varit långt ifrån en guldgruva.
- Antalet rullar som framkallats minskade till häften hos vårt labb, Fuji Color, mellan år 2002 och 2004, berättar Per Lager på Lagers ur och foto i Finspång.

Orderkiosk
Där har man installerat två så kallade orderkiosker för att locka de framkallande kunderna tillbaka. Till orderkiosken tar kunden med sig sina digitala bilder på ett minneskort eller cd-skiva och väljer sedan på en skärm vilka hon vill beställa papperskopior av. Orderkioskerna har visserligen gjort att framkallandet ökat en aning igen, men långt ifrån till samma omfattning som tidigare.
- Förut fick kunden alla bilder på en rulle. Nu väljer hon bara ut de bästa, vilket gör att det inte framkallas lika många kopior.

Bordstabletter
Många kunder beställer sina bilder direkt från olika labb över internet. Det är smidigt eftersom de då kan fixa till bilderna i sin egen dator och sitta hemma i lugn och ro. Dessutom finns en rad andra tjänster att beställa på nätlabben, som t-shirttryck, tackkort och bordstabletter.
Per Lager tror inte att det är så många som skriver ut sina bilder från datorn hemma. Däremot tror han att många lagrar bilderna på hårddisken och på cd-skivor istället för att framkalla dom. Något han själv tycker är vanskligt.
- Om datorn kraschar har du inga bilder kvar och vad gäller cd-skivorna så sägs det ju att de bara håller i tio år. En papperskopia håller i 60 år.

Ständig utveckling
I framtiden tror Per Lager att det kommer att bli svårare att ta fram nya kopior av gamla bilder. Dagens kopior har inte samma hållbarhet som negativen och de gamla plåtarna.
Om bildframkallningen går trögt för fotoaffärerna, går det desto bättre med försäljningen av digitalkameror. Folk byter upp sig oftare än vad de gjorde med de analoga kamerorna, eftersom tekniken ständigt utvecklas och förfinas.
- Många är redan inne på sin tredje digitalkamera.
Av de kunder som hänger kvar vid sina analoga kameror är majoriteten äldre eller barn.
Framkallningen av digitala bilder i Sverige ökade med 100 procent under första halvåret 2005, jämfört med samma period 2004.
Allra mest ökar framkallning från internetlabb som skickar bilderna direkt hem till kunden. Ett exempel är Ellos Foto, vars försäljning ökade med 140 procent under första halvåret 2005, jämfört med 2004.
Antalet bilder per beställning är högre vid framkallning av digitala bilder. Medelantalet ligger på 130 bilder.
År 2004 såldes 630 000 digitala kameror, mot 100 000 analoga.
Källa: www.newsonline.se/redcats och Dagens industri
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om