Det var tidigare i höstas som en person skulle tvätta sin bil i en automattvätt i Finspång.
Enligt uppgiftslämnaren har någon kund före (som var beställare av tjänsten/genomförde tvätten i anläggningen) glömt att ta bort antennen från sitt fordon, vilket gjorde att den satt kvar i tvätt/borstanläggningen och orsakade repor på taket och bakluckan på bilen.
Finspångsbon vände sig till företaget och krävde att självrisken på 6 250 kronor för kostnader för omlackering av bil skulle betalas. Kunden ville dessutom ha ersättning för hyrbil, 4 675 kronor, som bilägaren är i behov av under perioden som fordonet lackeras.
Men företaget anser inte att de har något ansvar för händelsen och vill inte betala kundens ersättningskrav. Företaget har efter vissa diskussioner erbjudit sig att betala halva självriskskostnaden, vilket kunden inte accepterat.
Nu anmäler Finspångsbon företaget till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).
Personen kräver full ersättning för självrisk och ersättning för hyrbil under en vecka.
Totalsumman vad gäller skadeersättningskraven blir 10 925 kronor.
Allmänna reklamationsnämnden ska pröva konsumenttvisten utifrån de uppgifter som framgår av anmälan.
Om den anses vara korrekt gjord kommer ARN att lämna en rekommendation på hur tvisten ska lösas.
En majoritet av alla berörda företag följer myndighetens rekommendationer.