Betygssystem kritiseras

Åsikterna om betygssystemet går isär. Det vissa uppfattar som rättvist anser andra handlar om godtycklighet. Under examensveckan ställs flera frågeställningar på sin spets.

Maria Tallving tycker inte att alla gymnasieelever bedöms efter samma mall.Foto: Rikard W Larsson

Maria Tallving tycker inte att alla gymnasieelever bedöms efter samma mall.Foto: Rikard W Larsson

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2005-06-10 04:00
Maria Tallving är sistaårselev på natur- och samhällsprogrammet (NS) på Bergska och drömmer om att bli sjukgymnast eller landskapsarkitekt. Hon tycker att betyg är ett nödvändigt urvalsverktyg, men att elevers prestationer på lektionstid inte alltid bedöms efter samma mall. Hennes åsikt delas av flera studenter på skolan.
- Det finns elever som tjatat till sig MVG (mycket väl godkänt) trots att de inte presterat det. Då anser inte jag att lärarna följer betygskriterierna utan ändrar sig och faller för fjäsk. Jag har svårt att acceptera ett lägre betyg om jag vet att det jag presterat är värt ett bättre.
Maria Tallving är missnöjd med att skillnaden mellan toppbetyg och en lägre nivå kan avgöras av godtycklighet om läraren lägger in personliga värderingar om eleven.

Prata med rektorn
Hennes uppfattning är att elever som uppfyller kraven på högsta betyg i till exempel idrott även ska få det. Elever som inte är nöjda med ett betyg i ett ämne ska också kunna diskutera beslutet med rektorn för att få betyget prövat på nytt, påstår hon.
- En del lärare tycker inte om vissa ungdomar och då blir det automatiskt svårare för dem.
Hon uppfattar att elever som aldrig ifrågasätter eller säger vad de tycker har lättare att få högre betyg än frispråkigare skolkamrater. Samtidigt är hon positiv till betyg i uppförande och mer disciplin på lektionerna. En lugnare skolmiljö leder till ökad fokusering på skolarbetet.
- Som elev är man utsatt om inte personkemin stämmer med läraren, säger Maria Tallving.
Gösta Johansson är biträdande rektor på Bergska skolan. Han uppfattar Maria Tallvings åsikter som ovanliga.
- Det har gått inflation i synen på betyg. Några elever köper inte ett VG (väl godkänt) eftersom det inte uppfattas som tillräckligt bra.

Inget personligt
Att en del lärare skulle lägga in personliga värderingar i betygsättningen motsätter han sig bestämt.
- Lärare och elever samtalar runt betygen, men man är inte alltid överens om resultatet på nivån. I betygsbedömningen är det alltid läraren som har sista ordet. Jag utgår från att personalen är så pass professionell att personliga åsikter läggs åt sidan, säger Gösta Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om