Dyr färdtjänst för utvecklingsstörda

Flera utvecklingsstörda med cirka 100 000 kronor i pension om året tvingas betala 5 760 kronor för att åka till och från jobbet.

Finspång2010-11-02 00:00
Lage Knutsson har skrivit ett medborgarförslag som registrerades hos kommunstyrelsen i mars i år. Förslaget går ut på att taxorna för resor med färdtjänst till och från daglig LSS-verksamhet ska följa Östgötatrafikens taxor för tätort (senior) och inte länskort som nu är fallet.Efter beredning av sektor samhällsbyggnad föreslogs ett avslag, men kommunfullmäktige återremitterade ärendet.Rättviseperspektiv
- Nu ska vi se det hela på ett annorlunda sätt. Mera ur ett rättviseperspektiv än ett likatänkande, säger Olle Östberg, kollektivtrafikplanerare i Finspångs kommun.Ett antal utvecklingsstörda åker färdtjänst från sina bostäder till LSS-verksamheten vid Najenlunden mellan Finspång och Falla. Där hjälper de bland annat till med att fixa gräsmattorna på fotbollsplanerna, målningsarbeten och snickerijobb.Färdtjänstresorna för den aktuella gruppen är oftast korta och inom tätorten. För det betalar de
5 760 kronor (årskort, senior, län) per år.- Det är rent skamligt. Det här är en grupp där flera redan har det knapert ekonomiskt. Varför ska de behöva betala för ett länskort när de bara åker lokalt? frågar sig Lage Knutsson.Ett årskort för tätort seniorer kostar i dag 3 105 kronor. Skillnaden för den enskilde är för närvarande 2 655 kronor per år.KF ska titta på frågan
- Östgötatrafiken sätter taxorna. Men det är kommunerna som är suveräna när det gäller att bestämma vilken taxa man ska använda sig av, förklarar Lage Knutsson.Något som Olle Östberg håller med om.- Ja, så är det. Före 9 november ska tjänsteskrivelsen vara inlämnad till kommunstyrelsen. Sedan tror jag att även kommunfullmäktige måste ta ett beslut i frågan om det ska ändras i taxorna, säger han.
Fotnot: Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) i Sverige ger rätt till särskild hjälp. Lagen trädde i kraft den 1 januari 1994.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om