Få problem på bostadsmarknaden i Finspång

Hyresgästföreningen företrädde medlemmar från Finspång i 38 tvister med hyresvärdar förra året.

Ärendehandläggaren Kristina Jonsson på Hyresgästföreningen  i Norrköping har få tvister från Finspång att ta hand om.

Ärendehandläggaren Kristina Jonsson på Hyresgästföreningen i Norrköping har få tvister från Finspång att ta hand om.

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2005-01-13 04:00
- 2004 blev ett normalår med få störningsärenden och en uppsägning på grund av obetald hyra, säger Kristina Jonsson, ärendehandläggare vid Hyresgästföreningen region öst i Norrköping. Hyresgästföre­ningens senaste rapport visar att Finspång jämfört med andra kommuner har ganska få problem på bostadsmarknaden. Årssammanställningarna de senaste åren har pendlat i spannet mellan 30-40 ärenden.

Inga större tvister
Avsaknaden av större tvister förklaras bland annat med att hyresvärderna har många outhyrda lägenheter i kommunen.
- Mängden lediga lägenheter gör att hyresvärdarna måste anstränga sig lite extra så inte folk flyttar därifrån, säger Kristina Jonsson.
Tvisterna under 2004 handlade om:
Reparationer i lägenheten, bristande underhåll som målning, tapetsering, golv och dålig ventilation (15),
Brister i fastigheten, fastighetsskötsel, dåligt skick på tvättstuga (9),
Hyressättning, bruksvärdering, villkorsändring (8),
Hinder och men i nyttjanderätten, reparation efter vattenskada i lägenheten samt hyresnedsättning (3),
Störningar från grannar (2).
Uppsägning av hyresavtal på grund av obetald hyra (1).
Många enklare fall går snabbt att reda ut. Andra mer svårlösa tvister kanske kräver utdragna förhandlingar.

Inget till hyresnämnden
- Inga ärenden från Finspång gick till hyresnämnden eller tingsrätten förra året. Problemen löste sig efter förhandlingar med hyresvärden. Det är inte alltid som kommunikationen mellan hyresvärd och hyresgäst fungerar och det är då som Hyresgästföreningen kommer in, säger Kristina Jonsson.
Ärenden som gäller reparationer, underhåll och brister står för en klar majoritet av tvisterna.

Normalt slitage
Utfallet kan tolkas som att hyresvärdar inte har lika mycket pengar över till underhåll, fastighetsskötsel och reparationsarbeten som tidigare när andra kostnader ökar. I dag är det ovanligt att lägenheter renoveras med kortare intervall än 15 år.
I Norrköping händer det med jämna mellanrum att hyresvärdar kräver hyresgäster på ersättning för skador eller onormalt slitage i lägenheten. Den typen av ärenden, så kallade avflyttningsfakturor, är mycket ovanliga i Finspång.
- I Finspång finns det förståelse för att lägenheter som varit uthyrda i tio år har ett slitage. Det ska inte hyresgäster betala för. Normalt slitage är inte skadegörelse, säger Kristina Jonsson.
HyresgästföreningenHyresgästföreningen är en demokratisk och partipolitisk obunden medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Drygt en halv miljon hushåll är medlemmar. Det grundläggande målet är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Hyresgäster ska garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap
Medlemmar kan också få hjälp med upplysningar och rådgivningar. Till exempel vad hyreslagen säger om uppsägningstider, vad som gäller vid in- och utflyttning och vilket underhåll hyresgästerna kan kräva. Medlemmarna får råd hur de ska agera i kontakter med hyresvärden om de själva vill ta upp frågan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om