Fastighetsägare ger svar på tal

Tidigare fastighetsägaren Magnus ­Lidén tycker det är förskräckligt att hyresgäster pratar illa om husen för att slippa hyreshöjning.

Klagomål. Flera hyresgäster klagar på det eftersatta underhållet i sina lägenheter.

Klagomål. Flera hyresgäster klagar på det eftersatta underhållet i sina lägenheter.

Foto: Mikael Grip

Finspång2016-03-22 07:00

– Hyreshusen på Bävervägen har alltid haft cirka 15 procent lägre hyra än Vallon-­bygdens hus som ligger i samma område och ser likadana ut, säger förre fastighetsägaren Magnus Lidén.

I lördagens tidning berättade vi om hyresgäster som tröttnat på förfallet på Bävervägen. Fukt- och mögelskador, trasiga dörrar, avsaknad av dörrhandtag, hål i golven och otäta fönster var exempel på fel och brister.

Hyresgästföreningen och nya hyresvärden är oense om hur hyresavtalet ska tolkas.

Nu vill Magnus Lidén ge sin syn på saken. Han påpekar att de tre hyreshusen på Bävervägen haft en väldigt låg hyresnivå.

– Att driva hus med den rabatten är inte lätt när åren går och renoveringar med mera kommer. Vinst på fastighetsbolag ligger oftast på mellan 10 och 15 procent, ­säger Magnus Lidén.

Han berättar att det under en längre tid diskuterats en hyreshöjning med Hyresgästföreningen och då skulle kraven höjas vad gäller städning, målade uteplatser, trappuppgångar och ­p-platser samt utomhus-­belysning och sandlåda.

– Hyresgästföreningen med förhandlare gjorde en egen besiktning. Efteråt upprättade de ett avtalsförslag med en trappa på hyreshöjningen mot att kraven ­skulle åtgärdas.

Magnus Lidén betonar att alla krav har följts utom sandlådan eftersom barnfamiljer inte ville det på grund av buskörningar med bil vid tilltänkta uteplatsen.

– Det är förskräckligt om klagandet på vattenskador som vi inte kan rå över och är i gång att slutföra, är sätt att prata illa om husen för att slippa hyreshöjningen, säger Lidén.

Han hävdar att det inte varit lätt att sköta husen eftersom vissa hyresgäster orsakat skador på till exempel dörrar, väggar och fönster.

– Sedan, när vissa inte betalar sin hyra, har fester och slår sönder lägenheten och dagen efter ringer och vill ha service och hjälp, där går min gräns. Vår vaktmästare bor i husen och har varit lätt att få tag på.

Det vi misslyckats med stort har varit städningen i trapporna, men sedan månader tillbaka funkar det mycket bra.

Lidén konstaterar att Hyresgästföreningen måste ta sitt och medlemmarnas ansvar och följa hyresavtalet.

– Vi har följt avtalet. Hyrorna ska vara lika som Vallonbygden efter tre år. Därför skrev de cirka elva procent efter första höjningen på tre procent. Men som jag läser avtalet är det 14 procent. Jag har bett dem ta fram hur mycket skillnaden är i dag. Förmodligen högre än 11 procent. Att skylla på att deras representant inte jobbar kvar efter att ha jobbat där till sin pension ser jag som ett slag under bältet, framförallt mot honom, säger Magnus Lidén.

Fotnot: De tre hyreshusen på Bävervägen ägs numera av företaget Lapnars dotterbolag Hårstorps Fastigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om