Förskolan där matte är en lek

Bristfälliga kunskaper i matematik är ett vanligt problem i skolorna. På Tegelbrukets förskola arbetar man aktivt med att få in ämnet i barnens vardag.

Rasmus Modig, Ann-Christine Carlberg och Nisse Lövgren jämför höjden på sina nybygda legotorn. Foto: NINA BROMAN

Rasmus Modig, Ann-Christine Carlberg och Nisse Lövgren jämför höjden på sina nybygda legotorn. Foto: NINA BROMAN

Foto: Nina Broman

Finspång2008-04-26 00:17
På väggen hänger ett "mattehus" som barnen kan använda för att träna upp känslan för färg, form och siffror. Uppdraget är att stoppa rätt kort i rätt ficka, vilket även gör utövaren medveten om begrepp som över och under.- Matte finns med i vilken lek som helst. Det ska komma från barnen själva, det är ingen skola, säger Eva Nilsson på Tegelbrukets förskola.Pärlor som kan bli spindel
I en ring på golvet finns fasttejpade former i varierande färger, med barnens namn på. Här brukar de ha samling. Ibland används figurerna till att leka "hela havet stormar" - personalen kan exempelvis uppmana barnen att springa till en gul cirkel.- Man ska inte vara rädd för att använda besvärliga ord som cylinder och kvadrat. Det är inte svårare för barnen att lära sig dem än andra ord, menar Eva.Överallt finns lekfull matematik. 160 plastpärlor kan bli en spindel med åtta ben. Numrerade burkar i olika storlekar och färger kan staplas i storleks- och nummerordning, och varje burk innehåller rätt antal bebisar, spindlar eller garnbollar.Får bra grundkunskaper
På en vägg visas siffrorna 1-10 i form av fingrar, tärningsprickar och kulor. Kulorna kan användas till att jämföra, lägga till eller dra ifrån. Stavelsekort hjälper till att förstå skillnaden på antal bokstäver och stavelser, och att långa ord kan innehålla få stavelser och tvärtom.- Barnen får klappa sina namn och andra ord, för att förstå innebörden av begreppet, säger Eva.När barnen slutar på förskolan hamnar de på Lillängsskolan. Lärarna där säger att de märker skillnad i kunskapsnivån på barnen som kommer från Tegelbrukets förskola. Det är Eva Nilsson som arbetat fram metoderna, men hela personalen är involverad. När de, exempelvis, bygger lego tillsammans med barnen pratar de om hur många "piggar" bitarna har och vilka av tornen barnen byggt som är högst och lägst. Leker man med bilar så diskuteras det hur fordonen står i förhållande till varandra, vilken bil är störst och vilken är minst, och så vidare.När barnen står i kö får de chansen att lära sig ordningstal som första, andra och tredje. Och vid maten skapas stapeldiagram med duplo - äpplen representeras av en färg, och päron en annan.- Så kan man se hur många som ätit vad, men barnen vet ju inte att det är stapeldiagram, för dem är det lek, säger Eva Nilsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om