Gruppen, som bildades 2020, har lagt ett e-förslag på kommunens hemsida som beskriver ärendet och ger förslag på andra lösningar.
– Tyvärr fick vi aldrig föra dialog med kommunen. När planerna och utställningen presenterades gick det inte att ställa frågor. Det informerades om hur vägsträckningen skulle se ut men inte så mycket mer. Vi anser att det handlar om en betydande miljöpåverkan.
Preliminär tidsplan för byggstarten av förbifart Finspång är 2027. Först 2029 beräknas arbetet vara klart. Nu vill Finspångs kommun investera ytterligare 40 miljoner kronor i projektet för att säkra miljön för fotgängare, cyklister och friluftslivet i omgivningarna.
Till åtgärderna hör bland annat en ny tunnel norr om Torstorpsvägen, en väganslutning vid rondellen som ska byggas på väg 215 mot Falla samt ha planskilda passager för gång- och cykeltrafik.
Ett definitivt beslut om finansieringen tas på torsdagens fullmäktige.
Bernt Lachan är kritisk till mångmiljonsatsningen. Han vill inte att förbifarten ska skära genom berörda bostadsområden eller fina rekreationsmiljöer. Vägprojektet får konsekvenser för Viggestorp, Torstorp och Falla men även för boende i trakterna runt Lillsjön.
– Jag hade hellre sett att förbifarten placerats väster om Finspång på andra sidan Mäseln eller över Norrmalm där topografin är kuperad och mer lämplig för vägbygge. Samtidigt är det otroligt mycket pengar som ska satsas på en vägsträcka av tre kilometer.
Hur mycket handlar det om totalt?
– 132 miljoner kronor enligt Trafikverket. Bygget kommer påverka natur, miljö, kultur och fritid. Översiktsplanen visar också på kommande bostadsområden när Falla och Torstorp byggs ihop, området Fäskogen får bostäder och nya områden för småindustrier anläggs. Detta medför att det skapas en ny genomfart – inte en förbifart – och det var väl aldrig meningen, utvecklar Bernt Lachan.
Facebook-gruppen RV 51 vill istället att man söker en hållbar lösning som inte bara flyttar problemet utan även är hållbar över tid.
– Kommunen tar inte hänsyn till att samrådsunderlaget – där länsstyrelsen, Naturvårdsverket och länsantikvariatet ingår – lyfter fram 13 punkter som har betydelse på området. Där ingår en badstrand, beståndet av ädellövskog, fridlysta växtarter och nio fladdermusarter.
Men är det värt att dra allt i en ny byråkratisk vända?
– Ja, och så kan det bli. Jag hoppas trots allt att vi kan påverka i den här frågan. I dag är den tunga trafiken genom gamla centrum borta men den rullar fortfarande på Bergslagsvägen i Finspång. Samtidigt är det kanske billigare att göra trafiksäkerhetshöjande åtgärder på Bergslagsvägen – med farthinder och chikaner – än att bygga en förbifart.
Hugo Andersson (C), miljö- och samhällsbyggnadsråd och förste vice ordförande i kommunstyrelsen, är nöjd med att kunna avlasta tätorten från tung genomfartstrafik.
– Hittills är vi nöjda med vad vi har kommit fram till. Samtidigt äger vi inte frågan, det gör Trafikverket. Nu har vi ett förslag till medfinansiering av förbifarten. Vi får vara med och betala för åtgärder som gör att till exempel Ryttarkamraterna kan vara kvar och bedriva verksamhet. Den här typen av frågor möter motstånd var den än hamnar. Det är alltid någon som drabbas och har synpunkter.