Högt betyg trots ökade koldioxidutsläpp

Sapa får fyra stjärnor av fem möjliga i Folksams Klimatindex trots att industriföretaget ökade utsläppen av växthusgasen koldioxid med 26 347 ton ifjol.

En trave aluminiumprofiler vid en av Sapa anläggningar i Finspång. Aluminiumprofiler utgör en av Sapas kärnverksamheter.

En trave aluminiumprofiler vid en av Sapa anläggningar i Finspång. Aluminiumprofiler utgör en av Sapas kärnverksamheter.

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2004-12-30 04:00
Sapa släppte ut 190 320 ton koldioxid under 2003 jämfört med 163 973 ton 2002.
I absoluta tal ökade bolagets utsläpp med 26 347 ton visar Folksams Klimatindex som granskat 250 börsföretag.
- Sapa arbetar organiserat med miljöfrågor och klimatarbetet får betyget väl godkänt. Det är företagets långsiktiga vardagsarbete för att komma framåt som ger den goda poängen även om det handlar om stora utsläpp av koldioxid, säger Berit Oscarsson, marknadsområdeschef på Folksam.
Huvuddelen av Sapas verksamhet har miljöcertifierats. Sapa uppger att en del av elen bolaget köper in är märkt med Bra Miljöval och att företaget arbetar med energieffektiviseringar.
Folksams Klimatindex sammanfattar om Sapa: "Sapas klimattrend mellan år 2002 och 2003 är stabil. Företaget bedriver ett väl godkänt klimatarbete samt redovisar sina koldioxidutsläpp med en väl godkänd svarskvalitet. Detta ger företaget det sammanvägda klimatomdömet fyra stjärnor av fem möjliga".

Nöjd
Rolf Tingwall, chef för Miljö, hälsa och säkerhet inom Sapa-gruppen, är nöjd med att Sapa fått ytterligare en stjärna i bedömningen som Folksams Klimatindex gjort. Miljöarbetet inom Sapa tycker han fungerar bra, men att allting kan bli bättre. Fjärrvärmeanslutningen i Finspång är ett exempel på en åtgärd i rätt riktning för att sänka koldioxidutsläppen, berättar han.

Ökning av utsläpp
- Ökad produktion och fler företag i koncernen betyder att de totala utsläppen ökar. Förra året tillverkade vi 326 000 ton aluminiumprodukter - en ökning med cirka 15 procent jämfört med 2002 - och koldioxidutsläppen ökade lika mycket. Vi försöker hela tiden hitta effektiviseringar och förbättringar i processen för att skona miljön och få ned kostnaderna, säger Rolf Tingwall.
KlimatindexFolksams Klimatindex visar att de svenska börsbolagens utsläpp av koldioxid sammantaget ökade med två procent under 2003 jämfört med föregående år. Samtidigt visar en ny Sifoundersökning - beställd av Folksam - att 64 procent av svenskarna hellre köper varor och tjänster från företag som arbetar aktivt mot växthuseffekten än från företag som inte gör det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om