I svetsbåset testas omöjliga fogar

Hans har elva, Conny 13 medan Jimmy hunnit med sex. Svetsyrket kräver allt större kunskaper, men lönen hänger inte med, anser svetsare på Alstom.

Foto: BJÖRN LARSSON
 Det är inga små pjäser som ska svetsas. Den här mellanväggen kräver en van hand.

Foto: BJÖRN LARSSON Det är inga små pjäser som ska svetsas. Den här mellanväggen kräver en van hand.

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2003-07-18 13:54
Hans Rosenquist, Conny Andersson och Jimmy Blom arbetar alla tre i ett litet bås som domineras av en tysk pulversvets, en GTH 1002. Men den klarar långt ifrån alla svetsjobb. Fortfarande krävs manuellt arbete i full skyddsutrustning för att fästa många detaljer på turbindelarna.
Pulvermetoden fanns redan på 20-30-talet. Men sommaren år 2000 investerade Alstom 2,5 miljoner i en modern datoriserad pulversvets.
- Den går inte snabbare. Men den är enklare att sköta, man trycker på knappar i stället för att veva och ratta, förklarar Conny Andersson.
Han petar in några knappar medan siffrorna rusar förbi på en tv-skärm. En diffusor, en del till en GT 10-turbin, ska svetsas. Det handlar om att sätta ihop två material: 2301 mot 2385.
- Det är lite speciellt att svetsa i för det är väldigt sprickkänsligt, säger Conny.
<br><span class=MR>Följer röda pricken</span>
Medan maskinen arbetar inne i en hög av pulver står han bredvid och slänger ett getöga på fogen då och då. Att diffusorn håller en temperatur på runt 200 grader märks knappt.
Ett lasersikte någon decimeter före svetsen är riktmärket som visar var svetstråden kommer att fästa. Så fort dess röda punkt inte löper mitt i fogen är Conny snabbt framme bland knapparna för att styra rätt.
Han tillhör en yrkesgrupp som det råder brist på. De ökande kraven på att behärska allt fler material och metoder bidrar till det. Varje företag måste skaffa sig licenser på alla metoder och material man behöver svetsa i . Svetsarna i sin tur skaffar sig motsvarande kompetenser. Och det är inte som körkort - det krävs att hålla liv i dem. Hos Alstom testas varenda svetsare på varenda licens var sjätte månad.
- Det är såna krav i dag. Det kommer en kontrollant och tittar på hur man gjort, berättar Conny.
<br><span class=MR>Tänjer på gränserna</span>
Efter 15 år i yrket har han hunnit skaffa sig kompetens för att klara 13 licenser. Han uppskattar att taket för den kunskap som en enskild svetsare klarar av att hålla igång ligger nånstans där.
Förutom sexmånaderskontrollen röntgas deras arbeten vartannat år för att få bevis för att de svetsar på ett riktigt sätt.
Samtidigt tänjer man hela tiden på gränserna.
- Vi svetsar i material som det inte ska gå att svetsa i, berättar Jimmy.
Med hjälp av mycket värme går det ibland att foga samman "omöjliga" material. Att testa gränser är något som också uppmuntras av företagsledningen.
Både Conny, Hans och Jimmy har gått verkstadsteknisk gymnasieutbildning och sedan byggt på sina kunskaper inom företagets interna svetsskola. De arbetar på ämnesverkstaden där ett trettiotal män är anställda. Fyra av dem arbetar i teamet kring pulversvetsen
<br><span class=MR>Varierade uppgifter</span>
Det finns många möjligheter att utveckla sin kompetens och byta arbetsplats inom Alstom. Men licenssvetsarna påverkas av att de arbetar i ett bristyrke.
- De vill inte släppa nån härifrån, säger Conny.
Även om det inte alltid är kul att gå till jobbet berättar både Conny, Hans och Jimmy att de trivs rätt bra.
- Det är väl klart att det är intressant jobb, säger Jimmy.
Många olika produkter ska svetsas på många olika sätt. Och så dyker det upp nya material att lära känna.
- Det kan vara rätt varierande; inte så enformigt, säger Hans.
Så försvinner han in i en skyddsdräkt för att göra ett av de många svets-jobb som det fortfarande krävs manuell teknik för; att svetsa mellanväggen till en turbin. Gnistorna flyger. En serie skarpa plåtljud skär genom den annars ganska tysta verkstaden.
Hans är koncentrerad och isolerad bakom sina skydd; stor skillnad mot att kunna stå och snacka med en blick på den datoriserade svetsens tv-monitor.
<br><span class=MR>Får se världen</span>
Är variationen på svetsjobben tillfredsställande så har killarna en annan fråga att sucka över: löneläget.
-Det är väl inte så kartigt, menar Conny.
Hos Alstom ligger svetsarna mellan 17500 och 19500 kronor i månaden i grundlön plus skifttillägg. Mindre företag kan betala uppemot 25000 kronor.
- Men oftast får man göra en massa skitjobb som att ligga i containrar och svetsa. Arbetsmiljön är bättre här, menar Conny.
Liksom chansen att åka på arbets-resor i hela världen.
Är en avdelning som sysselsätter 32 av Alstoms cirka 2000 anställda i Finspång, varav 365 i verkstäderna.
Sjukfrånvaron 2002 för teamet vid pulversvetsen låg på 4,2 dagar per person. Ingen har varit långtidssjukskriven de senaste fem åren.
Företagets totala sjukfrånvaro (inkl långtidssjuka) var 8,8 dagar per person 2002.
Ingen arbetsskada rapporterades från pulversvetsen 2002.
De anställda där fick kompetensutbildning under 56 timmar per person 2002.
Sjuktalen kan jämföras med kommunens förvaltningar som hade ett snitt på 4,4 sjukdagar per person 2002 (jmf med 27 sjukdagar om långtidssjukskrivna räknas in). De kommunala bolagen låg på 2,3 sjukdagar (20 dagar inkl långtidssjuka).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om