Köra buss - ett jobb som sliter på kroppen

Trots att arbetsmiljön för busschaufförer successivt har förbättrats finns det förbättringar att göra. Vardagen som busschaufför sliter både på kroppen och psyket.

Busschauffören Sune Ljung har ett kalasjobb tycker han. Arbetsmiljöfrågor intresserar honom.

Busschauffören Sune Ljung har ett kalasjobb tycker han. Arbetsmiljöfrågor intresserar honom.

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2004-04-15 04:00
- Arbetet är inte fysiskt jobbigt, men man blir lätt trött i huvudet. Du måste vara på alerten hela tiden och hänga med i trafiken. På så sätt är det jobbigt, säger Petter Kans, busschaufför och trafikledare vid Connex i Finspång.
En bra arbetsmiljö med för chaufförerna god sittkomfort, bra sikt och närhet till reglage och utrustning betyder mycket. Det som privatbilister kan uppleva som ett litet problem, till exempel farthinder i tätorten, växer bland yrkeschaufförerna.
- Stora fordon är stummare i fjädringen än en personbil. I en buss blir det väldigt kännbart när vi rullar över ett gupp. Vi busschaufförer ser hellre att det satsas pengar på fartkuddar. Då rullar bussarnas hjul vid sidan om "knölen" i mitten.

God stämning
NT följer med när busschauffören Sune Ljung en onsdagförmiddag kör buss 182 från Bergslagstorget mot Dunderbacken, Hårstorp och Viberga Storlager. Sune Ljung lotsar lugnt och säkert fram den stora bussen runt slottet och industriområdet. Sune Ljung går i pension i slutet av maj efter 15 år i yrket. Dessförinnan var han metallarbetare på Gränges. Han beskriver chaufförsyrket som mycket socialt. En annan fördel är den goda stämningen bland kollegorna på Connex.
- Min arbetsplats i den här bättre begagnade bussen är kanon. Förarutrymmet är ombyggt och större, de andra var så trånga. Arbetsmiljön är viktig. Det krävs att man sitter skönt när vi kör minst två timmar i sträck. Ljudnivån är också A och O. Buller inne i bussen är ingen höjdare, men bakmonterade motorer sänker ljudnivån, säger Sune Ljung.

Renare luft
Hastigheten på den 25 minuter långa lokalturen pendlar mellan 30 och 40 kilometer i timmen. Vid vändhållplatsen på Dunderbacken och Viberga Storlager stannar bussen några enstaka minuter för att anpassa klockan till tidtabellen. Sedan bär det av igen.
- Utvecklingen för oss som arbetar som busschaufförer går framåt. Luften är mycket renare i dag när det inte kommer in en massa damm. Förr var hettan ett problem på somrarna, men inte nu längre när bussarna har luftkonditionering. Körställningen är bra, men blir ännu bättre när vi får nya bussar i juni med luftfjädrande förarstolar, säger Sune Ljung.
Färden tillbaka mot Bergslagstorget i centrum går via Södra Storängsvägen, Kapellvägen, Stora Allén och Östermalmsvägen. Vårsolen skiner och passagerarna pratar lågmält i stolsraderna. För Sune Ljung är det en vanlig dag på jobbet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om