Många barn förstår inte vad de läser
De diagnostiska proven i läsning som elever i skolår två gjort, visar att många barn är duktiga på att läsa snabbt, men har svårt att ta till sig vad de läser.
De diagnostiska proven i skolår två visar att 13 procent av eleverna har svårt att ta till sig vad de läser.Foto: LISA KARLSSON
Foto: Fotograf saknas!
Provresultaten ska fungera som stöd för skolan när man diskuterar hur man ska hjälpa varje enskild elev att läsa bättre.
13 procent
Sammanställningarna av årets test visar att 13 procent av eleverna har svårigheter att förstå vad de läser, mot 16 procent 2003. En liten förbättring, men ändå en siffra att ta på allvar.
- Det är oerhört viktigt att man jobbar mycket med läsförståelse redan när barnen är små eftersom det kommer igen i alla ämnen, förklarar Kerstin Edqvist som är resurslärare på Ängslyckeskolan.
Tränar
När barnen blir äldre är det svårare att hjälpa dem. Då tycker de att det är pinsamt och vågar inte på samma sätt.
- Om man tränar med dem redan från början behöver det inte bli någon stor grej. Det räcker att man läser en liten stund varje dag, säger Kerstin Edqvist.
Hon rekommenderar föräldrar med barn som har lässvårigheter att skippa tv:n och tv-spel och läsa en saga tillsammans med barnet istället.
- Det ger dem väldigt mycket! säger hon.
Humanistiska nämnden beslutade på sitt senaste möte att ge en rektor i uppdrag att under hösten redogöra för nämnden hur skolorna arbetar för att förbättra elevernas läsförmåga.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!