Mikael tränar unga i känslokontroll

Skola och social omsorg satsar gemensamt på att träna elever i socialt umgänge och att hantera starka känslor och moraliska dilemman.

Nej, speciellt våldsam har aldrig ART-samordnaren Mikael Axelsson varit. Däremot har han mött mycket våld i sitt extrajobb som ordningsvakt på krogen.Foto: Christina Björnelf

Nej, speciellt våldsam har aldrig ART-samordnaren Mikael Axelsson varit. Däremot har han mött mycket våld i sitt extrajobb som ordningsvakt på krogen.Foto: Christina Björnelf

Foto: Björnelf Christina

Finspång2007-12-12 00:15
Det är de goda resultaten som gör att Finspång nu satsar på ART (se faktaruta) som huvudsaklig metod att träna elever med stora behov av stöd; framförallt de utåtagerande. -Vi gör en extra satsning eftersom man sett på barnen att det fungerat väldigt bra under fem år i resursskolan, säger Margareta Dahlman, chef för socialförvaltningens familjeenhet.Söker regionala bidrag
Det finns ett politiskt uppdrag att stärka samverkan mellan socialförvaltningen och skolan. Det är också ett gemensamt beslut att satsa på ART där både rektorer, enheten för elevstöd och familjeenheten deltagit.-Behovet är jättestort, så vi söker regionala bidrag för att skapa en egen utbildning i Finspång, säger Margareta Dahlman.Micke blev Mr ART
Tidigare i höstas fick Mikael Axelsson tjänsten som ART-samordnare och också ett ansvar att skapa en lokal utbildning. Detta för att visa att man menar allvar med satsningen och samarbetet. Han kommer från resursskolan och har nu basen på Ungdomshälsan. -Min tjänst är uppbyggd efter mina kunskaper och mitt intresse, säger Mikael som ägnar runt 75 procent av den åt ART.Det började med en c-uppsats om ART under utbildningen och efter flera års tillämpning inom resursskolan är han nöjd med de goda resultaten. Kanske är det lite synd att metoden är mest fokuserat på utåtagerande och därmed killar. Men den kan även anpassas till inåtvända tysta eleverna, framförallt tjejer, menar Mikael.-Mitt mål är att nå dem också. Tyvärr är det så att de utåtagerande tar mest plats i samhället.Just nu finns bara två ART-grupper, de blir tre i januari, endast killar är aktuella. Helst skulle Mikael se att alla elever, till exempel i femman, fick gå delar av ART-utbildningen i förebyggande syfte. Men det är en framtidsvision. Våld kan läras bort
-Metoden utgår från inlärningsteori; att ingen föds ond utan att våld är ett inlärt beteende.Det som kan vara lite kontroversiellt är att det ingår ett belöningssystem i ART.-Det är därför belöning fungerar. Det måste finnas motivation för att förändring ska ske, säger Mikael.Han har hög närvaro på ART-timmarna. Uppemot 80 procent av föräldrarna kommer dessutom på regelbundna träffar där de får veta hur det går för deras ungdomar på träningen.Alla ska lyckas
-Målet är att alla ska lyckas. Det är mitt uppdrag att se till att de inte misslyckas, det har de här eleverna gjort så många gånger förut.Socialförvaltningen har fyra ART-utbildade och skolan lika stort antal. Men målet är att många fler ska utbildas så att grundkonceptet ska genomsyra hela pedagogiken, enligt Margareta Dahlman.
ART står för Aggression Replacement Training, ett program i tre delar som kan skräddarsys för varje individ.Social färdighetsträning har som mål att rusta individen för att möta andra människor; att via rollspel till exempel säga tack, ge beröm, ta emot kritik och att hantera grupptryck. Metoden har 50 färdigheter.Känslokontrollträning innebär att individen via rollspel lär sig hantera starka känslor utan att ta till våld. Målet är att höja förmågan till självkontroll. Moraliskt resonerande innebär att individen går igenom färdiga moraliska dilemman i grupp. Målet är att utveckla tänkandet mot mer mogna beslut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om