Myglas det i kommunen?

Är Finspångs kommun en arbetsplats där det inte är så noga med regler och lagar? Kommundirektören Anders Axelsson och Jan-Erik Heintze, chef sektor samhällsbyggnad svarar på NT:s frågor.

Jan-Erik Heintze, chef sektor samhällsbyggnad.

Jan-Erik Heintze, chef sektor samhällsbyggnad.

Foto: Strand Mikael

Finspång2012-04-13 00:00

Inga skriftliga avtal för samhällsbetalda resor. Frikostiga löften om bygglov hit och dit. Dokumentation som kan ske i efterhand - i bästa fall.

Vi börjar med givmildheten kring bygglov, som med all önskvärd tydlighet blev synlig när NT i höstas avslöjade att Norra Östergötlands Konsumtionsförening (NÖK) hade missat att söka bygglov för stora delar av Viberga Storlagers ombyggnad på 40 miljoner kronor.

NÖK menade då att de hade fått informationen från en tjänsteman på kommunen om vad de behövde söka bygglov för. Något som sedan inte visade sig stämma.

- Byggnadsinspektören har delegation att göra detta och ska förstås se till att det sker på rätt sätt, säger Jan-Erik Heintze.

Enligt tjänstemannen som inte jobbar kvar på kommunen längre så har det under många år funnits en policy att det ska vara enkelt att få bygglov.

Inga muntliga bygglov
"Det går alltid att kringgå och lösa det mesta". "Den som vill bygga ska få bygga, det har varit parollen", har tjänstemannen tidigare sagt i en NT-intervju.

- Jag deltog i bygg- och miljönämnden som räddningschef i många år och det har varit självklart att lagar och förordningar ska följas. Sedan ska vi vara positiva och lösa problemen för den enskilde. Men några muntliga bygglov finns inte, försäkrar Heintze.

Förra sommaren trädde en ny lagstiftning i kraft när det gäller bygglov, samtidigt anställdes en ny byggnadsingenjör. Något som sammantaget verkar ha skärpt upp arbetet ordentligt.

- Visst kan det ha blivit lite av en kulturkrock i början när vi dessutom anställer en person som är expert på den nya lagstiftningen och den administrativa delen har ökat. Handläggningen ska nu liksom förut skötas utifrån gällande lagstiftning, säger Heintze.

- All myndighetsutövning är inte exakt rak eller sann utan det finns ett spann vi ska hålla oss inom. Det viktiga är att alla beslut är dokumenterade. Ett större problem är att vi ska hinna med att ge bra service, vilket har blivit svårare när kraven höjs som de nu har gjort, fyller Anders Axelsson i.

Även när det gällde bygglov till etableringen av Willys så gjorde kommunen "fel" enligt länsstyrelsen.

- Det är bra att vi får saker prövade så vi vet vad som gäller. Ibland kan det vara bra att tänja på gränserna och hitta praxis. Nu tvingades vi göra om och göra rätt, menar Heintze.

Upphandling måste till
När det gäller samhällsbetalda resor (färdtjänst och skolskjutsar) så har det under årens lopp varit många vändningar och överklaganden. Den sista tiden har det varit mycket kritik mot att kommunen inte har kommit igång med en ny upphandling i tid. Något som gör att Igelfors Taxi och LA Buss drabbas. LA Buss kör dessutom på ett muntligt avtal, något som även Igelfors Taxi gjorde i 27 år. De sista tre åren har de dock haft ett skriftligt avtal.

- Det är inget bra att inte ha skriftliga avtal. Nu försöker vi hitta mer hållbara lösningar, säger Axelsson.

Ambitionen var enligt kommundirektören att en upphandling skulle vara klar till sommaren 2012.

Tråkigt att det blir fel
- Eftersom vi diskuterar hur vi ska organisera oss framåt så blev det inte möjligt att hinna med.

Kan man lita på att Finspångs kommun gör rätt när det gäller bygglov och samhällsbetalda resor?

- Ja, det tycker jag våra medborgare ska känna sig trygga med. Om enskilda tjänstemän förut har gjort fel så är det bara att beklaga. Vi ser framåt och försöker nu göra allt för att allt ska gå rätt till, försäkrar Anders Axelsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om