Bergska skolan öppnar för diskussioner om värdegrundsfrågor för att motverka kränkningar och sexuella trakasserier via sociala medier.
– Ungdomar hotar till och med varandra med döden och det kan vi aldrig acceptera. Vi behöver jobba mer med förebyggande arbete och diskutera med eleverna hur de är mot varandra. Vi har en likabehandlingsplan och den måste få större genomslag i det vardagliga arbetet, säger Christina Björnelf, coach på Bergska.
Polisen fick nyligen ta emot en anmälan om sexuellt ofredande sedan några utmanande bilder spridits på en naken ung kvinna via mobiler. I skrivande stund är två personer misstänkta: en tjej och en kille. Tilltaget har lett till konflikter på skoltid. Skolan svarade direkt med upplägget om värdegrundsfrågor. I raka samtal med berörda elever, tydliggjordes Bergskas hållning och elevernas ansvar att själva hjälpa till att sätta stopp för kränkande dialoger.
–·Vår önskan är att det läggs ännu mer tid på värdegrundsarbete längre ner i åldrarna. Ungdomarna som börjar här på gymnasiet som 16-åringar är redan formade av uppväxt och hemförhållanden. Ju sämre du mår desto mer skit pratar du. Att sprida negativ info om andra ger tyvärr uppmärksamhet och status, tillägger hon.
Kollegan Petra Hansen är skolkurator på Bergska. Hon upplever att konflikter via sociala medier är ett växande bekymmer som skolan måste hantera på lektionstid.
–·Vi ärver gamla konflikter som elever bär med sig från högstadiet och som kan blossa upp igen när de hamnar på samma skola. Det kan räcka med en blick eller en suck för att bråk ska uppstå. Ju större utmaningar elever står för i livet ju mer ökar sårbarheten för att bli antingen offer eller förövare. Den här utvecklingen bekymrar mig.
Konflikterna ökar i slutänden belastningen på lärare som tvingas flytta elever, splittra elevgrupper och göra nya scheman för att få ordning. Risken finns att det är dyrbar undervisningstid som förloras.
Utvecklingen uppmärksammas och diskuteras på alla nivåer i skolvärlden. De team och enskilda insatser som görs inom skolan räcker inte till.
–·Vi pratar om ett samhällsproblem där många, inte bara polis och skola, behöver samverka. Jag tänker även på att få med föräldraföreningar och alla vuxna, säger Elisabet Rehn, rektor på Bergska.
Jeanette Grundström, kurator på Grosvadsskolan.
–·Bekymret är jättekomplext som angår alla och många vuxna har samma problem. Det märker förstås våra ungdomar. Rykten och kommentarer sprids direkt som sanningar på sociala medier. Självklart blir det ett störningsmoment under lektionerna när vissa elever ständigt är uppkopplade. Konflikter via social medier är vanligt förekommande och slås upp stort. Framtiden? Jag är orolig.