NÖK varslar 20 om uppsägning

NÖK varslar 20 anställda om uppsägning för att skärpa konkurrenskraften.

Lennart Thelberg, vd för NÖK, vill dra ned på personalstyrkan för att bana väg för konkurrenskraftigare priser.

Lennart Thelberg, vd för NÖK, vill dra ned på personalstyrkan för att bana väg för konkurrenskraftigare priser.

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2005-01-15 04:00
Varslen läggs i två omgångar: 31 januari och 30 april. Uppsägningstiden för samtliga är fyra månader. NÖK (Norra Östergötlands Konsumtionsförening) aviserade i höstas att spara 60 000 arbetstimmar. I den första omgången omfattas 25 000 timmar.
- Berörda medarbetare informeras i början av nästa vecka. En omorganisation är också på gång, säger Lennart Thelberg, NÖK:s vd.
I maj planeras nya förhandlingar. Då ska resterande arbetstimmar förhandlas. Företagsledningens mål är att timprojektet ska vara avslutat den 30 juni 2006.
- En resursperson kommer att tillsättas för att intervjua alla anställda. Skälet är att skapa kunskap om det finns medarbetare som vill studera eller göra någonting annat som vi kan hjälpa till med, fortsätter Lennart Thelberg.
Den knivskarpa konkurrensen inom dagligvaruhandeln har slagit hårt mot NÖK. Föreningen var på 1980-talet en vinstmaskin utan egentlig konkurrens som gav återbäring till medlemmarna. I dag när varje stormarknad går på offensiven får Viberga Storlager allt svårare att hålla kvar kunderna. Det märks också på omsättningssiffrorna.
- Fast tittar vi runt i Sverige så kan det knappast anses som dåligt att sälja för över 300 miljoner kronor om året i en kommun med drygt 20 000 invånare.
Lennart Thelberg berättar att minskade personalkostnader öppnar vägen för konkurrenskraftigare priser.
- Vi har krav på oss gentemot ägare och medlemmar att sälja varor av bra kvalitet till låga priser. Då måste vi vara beredda att betala notan för prissänkningen.
Skulle den här åtgärden ha gjorts tidigare?
- Neddragningarna har pågått under en lång period. Vi har till exempel inte nyanställt på länge utan slitit och trollat för att hålla oss kvar ändå. Till slut går det inte bara att förlita sig på naturliga avgångar och att anställda vill studera, säger Bo Andersson, ekonomichef.
Oroas ni för hur medlemmarna ska reagera?
- Oron finns alltid. Samtidigt är nog medlemmarna intresserade av konkurrenskraftiga priser. Men det går inte att ha både höga kostnader och låga priser. Då måste vi välja, säger Lennart Thelberg.
BakgrundNÖK ska spara totalt 60 000 arbetstimmar. Det motsvarar 30 heltidstjänster. Företagsledningen och facken är överens om ramen för att stärka ekonomin. I första hand är det föreningens flaggskepp, Viberga Storlager, som utsätts för mycket hård konkurrens från stormarknaderna på Ingelstaområdet i Norrköping. Två åtgärder för att skärpa konkurrenskraften och effektivisera verksamheten är att minska personalkostnaderna och samtidigt sänka priset på flera tusen dagligvaror.
VD Lennart Thelberg har tidigare uttalat sig i NT om att NÖK behöver en effektiv stormarknad med konkurrenskraftiga priser för att på allvar kunna ta upp matchen med ICA Maxi och Coop Forum Ingelsta. Tanken är att försäljningen ska utvecklas och bli offensivare med bibehållet sortiment. Även Lidls etablering i Finspång har påverkat NÖK:s försäljning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om