– Tanken är att minska rödljuskörningen. På grund av problemen har Green Cargo lagt ett skyddsstopp, men ändrat arbetsrutinerna för att kunna fortsätta trafikera sträckan till industrierna, säger Magnus Pirholt, chef för samhällsplaneringsenheten.
Bomsystemet, som lokförarna kan styra, är en provisorisk åtgärd som utvärderas i höst. Kostnaden hamnar på kommunens driftsbudget.
– Det som är viktigt nu är att hitta åtgärder för att säkra att transporter fortsatt kan ske till industrierna fram tills att en permanent lösning kan komma på plats. Målsättning är att ta fram underlag för bomsystem till årsskiftet, och en permanent lösning till våren 2024.
Polisen skärper tills vidare övervakningen tills installationen av bommarna är klar.
Förutom förstärkta stopplinjer planeras det för heldragen mittlinje, refuger och förstärkt skyltning "stopp vid signal" på Slottsvägen.
Thomas Holm, arbetsmiljöchef vid Green Cargo, berättar om stora problem vid plankorsningen i Finspång. Bilister, cyklister och gångtrafikanter chansar för att hinna före industritågen. Medarbetarna har fått använda vagnar som skydd mot trafiken.
– Det skapar en olustig situation i samhället när rödljus-körningen ökar. Folk ignorerar vägskyddet. Vi har massvis med gånger rapporterat om den bristfälliga trafikkulturen när det gäller passage av plankorsningar. Bommar är den enda effektiva lösningen.
Han berömmer kommunen för det förebyggande arbetet med bra ljud- och ljussignaler, men i slutänden räcker inte åtgärderna till.
– Personalen mår dåligt av den stressande miljön och risken att indirekt vara med och skapa en olycka. Till och med en linjebuss har försökt komma före tåget! Hur tänker man då?, undrar Thomas Holm. Det är stora krafter och det tar inte tvärstopp när vi bromsar.
Enligt Green Cargo har totalt 346 incidenter rapporterat från den aktuella plankorsningen sedan 2021. Det blir en rapport var tredje dag. Det placerar Finspång på en föga smickrande topp fem-placering i Sverige i logistikföretagets egen säkerhetsstatistik.
– Det är bara toppen på isberget. Lokförarna vittnar om att det är vardagsföreteelser när bilar flera gånger per arbetspass väljer att köra framför tåg i rörelse. Vi har stärkt rapporteringskulturen i ett försök att få kontroll på den här typen av situationer, säger han.