Ökat skydd vid tätortens fyra plankorsningar var uppe som ett beslutsärende på kommunstyrelsen i onsdags. Nuvarande lösningar med ljud- och ljussignaler vid Bergslagsvägen (mobila bommar), Slottsvägen, Norrmalmsvägen och Kanalgatan anses inte vara tillräckligt. Gående, cyklister och bilister struntar påfallande ofta i att det lyser rött och korsar i alla fall spårområdet med fara för livet.
– Det är bedrövligt att vi ska behöva sätta upp bommar för att folk inte följer trafikreglerna. Och det är rörigt. Speciellt vid Slottsvägen och infarten till Siemens huvudentré. Många har större fokus på rondellen i närheten än på järnvägen, förklarar Mats Annerfeldt.
Han drar paralleller till Norrköping om kommunen skulle tvingas installera bommar vid spårvagnsövergångarna – vilket är en omöjlighet.
– Vi har frågat förvaltningen om vi behöver ha bommar på alla fyra ställena och kom fram till att det är lika bra att ha det. Förhoppningsvis blir det billigare att köpa till samtliga övergångar samtidigt än att upphandla i omgångar, säger Mats Annerfeldt.
Enligt kommunstyrelse-handlingarna innebär investeringen att lösningen på sikt sparar pengar åt Finspångs kommun. Kostnaden för att komplettera samtliga fyra plankorsningar i tätorten bedöms bli drygt 430 000 kronor per år inklusive avskrivningar och ränta. Dagens hyreskostnad för enbart de tillfälliga bommarna på Bergslagsvägen uppgår till 660 000 kronor om året.