Nu satsar kommunen på bommar för säkrare plankorsningar

Plankorsningarna i tätorten för industrispåret får bommar eftersom nuvarande ljud- och ljussignaler dagligen ignoreras. "Vi står lite mot väggen. Leveranserna till industrin måste rulla", säger Mats Annerfeldt (S), kommunstyrelsens ordförande.

I framtiden blir det bommar vid samtliga plankorsningar i tätorten. Här vid Bergslagsbron i centrala Finspång har det funnits en mobil bomlösning sedan förra sommaren.

I framtiden blir det bommar vid samtliga plankorsningar i tätorten. Här vid Bergslagsbron i centrala Finspång har det funnits en mobil bomlösning sedan förra sommaren.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2024-09-21 08:00

Nyheten i korthet

  • Finspångs kommun satsar på att installera bommar vid fyra plankorsningar i tätorten för industrispåret, efter att nuvarande ljud- och ljussignaler ignoreras dagligen.
  • Installationen av bommarna kommer att kosta 430 000 kronor per år, vilket på sikt sparar pengar jämfört med dagens hyreskostnad på 660 000 kronor per år för de tillfälliga bommarna på en av korsningarna.

Ökat skydd vid tätortens fyra plankorsningar var uppe som ett beslutsärende på kommunstyrelsen i onsdags. Nuvarande lösningar med ljud- och ljussignaler vid Bergslagsvägen (mobila bommar), Slottsvägen, Norrmalmsvägen och Kanalgatan anses inte vara tillräckligt. Gående, cyklister och bilister struntar påfallande ofta i att det lyser rött och korsar i alla fall spårområdet med fara för livet.

undefined
Den mobila bomlösningen på Bergslagsbron testades förra sommaren. I fortsättningen blir det en permanent lösning.

– Det är bedrövligt att vi ska behöva sätta upp bommar för att folk inte följer trafikreglerna. Och det är rörigt. Speciellt vid Slottsvägen och infarten till Siemens huvudentré. Många har större fokus på rondellen i närheten än på järnvägen, förklarar Mats Annerfeldt.

undefined
I framtiden blir det bommar vid samtliga plankorsningar i tätorten. Här vid Bergslagsbron i centrala Finspång har det funnits en mobil bomlösning sedan förra sommaren.

Han drar paralleller till Norrköping om kommunen skulle tvingas installera bommar vid spårvagnsövergångarna – vilket är en omöjlighet.

undefined
Mikael Wallin (L) och Mats Annerfeldt (S) förklarar att nya bomlösningen blir ett billigare alternativ för kommunen.

– Vi har frågat förvaltningen om vi behöver ha bommar på alla fyra ställena och kom fram till att det är lika bra att ha det. Förhoppningsvis blir det billigare att köpa till samtliga övergångar samtidigt än att upphandla i omgångar, säger Mats Annerfeldt.

undefined
På Slottsvägen blir det ofta rörigt runt spårområdet när industritåget passerar till och från industrierna.
undefined
Här vid Kanalgatan uppges många bilister både chansa och köra mot rött ljus trots att industritåget är på väg att passera.
undefined
Plankorsningen vid Norrmalmsvägen ska bli säkrare.

Enligt kommunstyrelse-handlingarna innebär investeringen att lösningen på sikt sparar pengar åt Finspångs kommun. Kostnaden för att komplettera samtliga fyra plankorsningar i tätorten bedöms bli drygt 430 000 kronor per år inklusive avskrivningar och ränta. Dagens hyreskostnad för enbart de tillfälliga bommarna på Bergslagsvägen uppgår till 660 000 kronor om året.

Karta: Slottsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!