Ny standard ett lyft för bussförare
Tack vare en ny global standard kan bussförare få en bättre arbetsmiljö vid förarplatsen.
I Sverige har flera företag deltagit i arbetet med standardförslaget inom ett projekt hos SIS, Swedish Standards Institute. Standarden vänder sig i första hand till busstillverkare, bussförare och myndigheter.
Men Sten Eurén, projektledare på SIS i Stockholm, förklarar att standarden indirekt även berör allmänheten när man kliver på bussen. En bra arbetsmiljö för bussförarna ger förbättrad säkerhet vilket i högsta grad påverkar passagerarna, anser han.
Fyra delar
Förslaget till den globala standarden består av fyra delar och blev klar förra månaden:
Del ett definierar förarmiljön och är dessutom en allmän beskrivning som anger baskraven för en ergonomisk och bekväm sittposition för bussföraren. Längd, bredd och höjd på förarsätet ingår också i delförslaget.
Förarens sikt utgör den andra delen i standarden. Det slås fast att föraren ska kunna se ordentligt åt alla håll. Varken skärm eller annan utrustning får störa sikten.
Placeringen av informationsanordningar och manöverkontroller är grunden för del tre.
Den fjärde och sista delen rör minimikraven för hur förarmiljön ska vara. Särskilt fokus sätts på temperatur, ventilation och ljudnivå vid förarplatsen.
I projektet Fordonsergonomi hos Swedish Standards Institute (SIS) deltar Volvo Bus Corporation och Scania tillsammans med Bussbranschens Riksförbund, Kommunal och LO. Längre fram i år väntas ISO (den globala standardiseringsorganisationen) fatta ett definitivt beslut om standardens utformning. År 2005 förväntas standarden kunna användas i praktiken.
Inte bindande
Noterbart är att en standard inte är bindande för tillverkarna. Standarden kan dock vara till hjälp för beställarna när de utformar sina krav.
- Det finns efterfrågan på en standard från flera olika intressenter. Jag tycker att det är roligt att det äntligen börjar bli klart, säger Victoria Jonsson, presskontakt på SIS.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!