Ökad förståelse för handikapp
Elever på Grosvadskolan har hanterat ämnet funktionshinder under två temadagar.
Julia Olah i klass E7 på Grosvadskolan provar hur det känns att måla med munnen.
Foto: Fotograf saknas!
När NT besöker klassrummet där sjätteklassarna samlats håller ordförande för HSO, Börje Pettersson just på att berätta om sitt eget osynliga handikapp,en whiplashskada.
Dolda handikapp
- Många handikapp syns inte utanpå, säger Börje Pettersson. Som exempel tar han en situation på bussen.
- En barnvagn ska lyftas på och där står jag stor och till synes stark, och kan inte hjälpa till därför att mina armar och händer inte orkar, säger han inför eleverna som lyssnar tyst.
Budskapet som Börje Pettersson vill framföra är: Våga fråga! Var nyfiken! Han hade sällskap på Grosvadskolan av Louise Besson som har en dotter med multihandikapp, Robin Thörnqvist rullstolsburen med ryggmärgsbråck och Lars Dahlgren som har MS.
Jessica Sundin och Magdalena Sandström, två elever som suttit och lyssnat under förmiddagen säger:
- Det har varit intressant och vi har lärt oss att inte säga dumma saker och att försöka förstå de handikappade bättre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!