Rosita Mathiesen, trafikingenjör, Finspångs kommun, förklarar att kommunens del av Lidl-parkeringen i dag är reglerad till fyra timmar för att kunder i lugn och ro ska kunna göra sina ärenden i centrum. Måndagen den 4 mars ändras regleringen till tvåtimmars-parkering.
– Parkeringen ska vara till för besökare som kommer hit med olika ärenden. Att reglera om besöksparkeringen till två timmar ökar omsättningen på platser och att vi får ett mer attraktivt centrum, säger hon.
Hon förklarar att det har blivit ett växande problem att många som pendlar eller arbetar i centrum flyttar sina bilar under lunchrasten och då ställer om parkeringsskivan för ytterligare fyra timmar. En trolig orsak är att pendlarparkeringarna i närheten är avgiftsbelagda.
– Det har inte blivit som vi har tänkt. Parkeringen är full klockan 08.00. Kommunen har lagt massor av pengar på byggandet av parkeringsplatser vid Lillsjöbäcken men de utnyttjas inte av allmänhet och arbetspendlare som vi hade hoppats. I stället byter man med varandra och flyttar bilar på lunchen. Omregleringen till två timmar kan förhoppningsvis ge besökare i centrum fler platser att välja på.
Rosita Mathiesen hänvisar pendlarna till de avgiftsbelagda parkeringsalternativen vid Bergslagstorget, parkeringsdäcket på Vallonvägen, parkeringsgaraget i kommunhuset, parkeringen vid Lillsjöbäcken samt Stationsområdets parkering på Finnvedsvägen.
– I fortsättningen blir det mer enhetligt med tvåtimmars-parkering i centrum. Meningen med Lidl-parkeringen – där kommunen har ett 80-tal platser – har aldrig varit att den skulle bli en pendlarparkering. Folk ringer till kommunen och klagar att det inte finns lediga platser.
Lena Fredrikson passade på att besöka Finspångs centrum en regntung förmiddag i mitten av februari. Hon förklarar att beslutet att halvera parkeringstiden i sak inte påverkar hennes vardag och inköpsrutiner i någon större utsträckning. Två timmar räcker långt.
– Jag klarar mig. Samtidigt kan jag förstå om andra reagerar. Men att fler får en chans att parkera här är ju bra, betonar hon.
Hudterapeuten Anna-Karin Gustavsson på skönhetssalongen Calma är däremot tveksam till förändringen.
–För kundernas skull blir det till det sämre och bökigare. Många behandlingar hos oss tar tid, säger hon.