Rickard, 35, har flera filmstjärnor i garaget

I ett garage i Finspång gömmer sig flera filmstjärnor på fyra hjul. 
Rickard Karlsson är mannen bakom bilarna som setts av miljoner. 
– Det är svinkul! Det går aldrig att förvänta sig något i den här branschen. Helt plötsligt dyker det upp en beställning på något heltokigt, berättar han.

En av de märkligare uppdragen Rickard Karlsson fått är att bygga om en polisbil så att den ser ut som att den krockat med en lastbil.

En av de märkligare uppdragen Rickard Karlsson fått är att bygga om en polisbil så att den ser ut som att den krockat med en lastbil.

Foto: Samuel Sääf

Finspång2025-03-20 19:15

Nyheten i korthet

  • Rickard Karlsson, en tidigare bilplåtslagare från Finspång, har blivit en leverantör av filmbilar, med flera kända projekt under sitt bälte.
  • Han köper och modifierar tidstypiska bilar för att klara av stuntkörningar i filmer, ofta under tidspress och med krav på flera identiska modeller.
  • Utöver att bygga och reparera bilarna, har Rickard även börjat få roller som stuntförare i film, tack vare sin skicklighet bakom ratten.

Rickard Karlsson arbetade i många år som bilplåtslagare, men för drygt tre år sedan bad en vän till honom om hjälp med bilarna till Crazy Pictures film UFO Sweden. Under den inspelningen uppstod en ny möjlighet, då Svensk Filmindustri hörde av sig om ett filmprojekt som hette Ett sista race.

– Jag trodde att det var en polare som ringde och försökte lura mig först. Så jag la på flera gånger. Till slut skickade de ett sms och då kollade jag upp numret och förstod att det faktiskt var SF, berättar Rickard.

Nu jobbar han på heltid med filmbilarna. På beställning från produktionsbolag kan Rickard köpa in tidstypiska bilar och bygga om dem för att klara av stuntkörningar.

– Jag älskar att jobba med det här. Det är svinkul är och det går aldrig att förvänta sig något i den här branschen. Helt plötsligt dyker det upp en beställning på något heltokigt, som den här polisbilen, säger han och visar en bil byggd för att se ut som att taket flugit av.

David Hellenius och Malin Åkerman framför en av de tre identiska bilar Rickard Karlsson var ansvarig för.
David Hellenius och Malin Åkerman framför en av de tre identiska bilar Rickard Karlsson var ansvarig för.

Det gäller att leverera under press berättar Rickard. En beställning kan vara att fixa fram ett tiotal Saabbilar på bara några få månader. Han har blivit ett proffs på att handla på Blocket, men för uppdragen krävs också ett brett kontaktnät.

– Jag drar i alla kontakter jag lärt känna under mitt liv och tvingar dem att dra i alla sina kontakter. Sen kollar jag Blocket, Facebook och infiltrerar alla försäljningssidor och auktionsfirmor, allt bara.

För att inspelningen ska vara möjlig krävs ofta flera bilar av samma modell, men inte nog med det, Rickard måste vara väldigt noga att bilarna ser identiska ut.

– Jag ställer upp alla bilar jag köpt in bredvid varandra, för att se vad som skiljer dem åt på detaljnivå. På gamla bilar kan det vara rätt mycket. Ibland kan man behöva flytta över stolar, ratt och fälgar bilarna mellan bilarna under inspelning. Jag har till och med behövt måla på rost, berättar han.

Det är viktigt att kunna skapa identiska bilar till en filminspelning.
Det är viktigt att kunna skapa identiska bilar till en filminspelning.
"Det är nog bilar värda ett par miljoner som står här inne", berättar Rickard Karlsson.
"Det är nog bilar värda ett par miljoner som står här inne", berättar Rickard Karlsson.

Rickard är med på de flesta filminspelningar. Om bilen skulle gå sönder är det hans uppgift att reparera den. Det kan innebära långa nätter under en bil på en grusväg ute i de norrländska skogarna.

– En gång fick vi åka från Boden till Sundsvall för att hämta en växellåda och när vi kom tillbaka var det bara att skruva hela natten. Klockan sex på morgonen skulle bilen rulla igen.

Rickard Karlsson med kartan från Ett sista race.
Rickard Karlsson med kartan från Ett sista race.
En Ford Thunderbird från 1965 som i Ett sista race körs av Peter Dalle och Johan Ulvesson.
En Ford Thunderbird från 1965 som i Ett sista race körs av Peter Dalle och Johan Ulvesson.

Som mekaniker är Rickard självlärd. Redan som litet barn upptäcktes kärleken för att skruva och reparera bilar. Den första bilen han mekade med fick han av sin mormor vid åtta års ålder. En gammal Opel som inte startade. 

– Hon sa att får du den att rulla igen, så får du köra den. Jag lyckades få igång den, så mormor fick stå för sitt ord. Jag var i extas, och mormor var livrädd, säger Rickard och skrattar.

Eftersom Rickard är den som bygger stuntbilar är det ofta han som provkör bilarna under filminspelningar. Producenter på plats började uppmärksamma hans talang för bilkörning, något som lett till att han börjat få roller som stuntförare.

– Det är väldigt speciellt att köra stunts. För mig har blivit mycket snabb körning på smala grusvägar och sladdar in på parkering. Det svåra är att det måste bli exakt likadant varje gång. Säg att de tar tio tagningar, då måste alla vara identiska, så att de går att klippa mellan dem.

En del av scenerna till filmen Ett sista race spelades in med greenscreen i Rickard Karlsson garage.
En del av scenerna till filmen Ett sista race spelades in med greenscreen i Rickard Karlsson garage.

 

"Jag fick åka till Polismuseet i Stockholm för att mäta dekalerna", berättar Rickard Karlsson.
"Jag fick åka till Polismuseet i Stockholm för att mäta dekalerna", berättar Rickard Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!