"Stora vinster gör oss inte lyckligare"

100 års–jubilerande Coop Finspångs/NÖK:s vd Thomas Lundh vill se mer samhällsengagemang.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2015-01-20 10:44

– Vi behöver komma tillbaka till den tiden då kunden och samhället var viktigare än vinsten. NÖK är så mycket mer för Finspång än bara varor och priser, säger han.

Efter snart ett halvår på vd-posten har Thomas Lundh blivit varm i kläderna. Han värnar engagemanget, lagkänslan och att ha kul på jobbet och personalen drar åt samma håll.

– Jag är nöjd med ett par, tre procent i vinst varje år. Marknadskrafterna får aldrig ta över så mycket att arbetslivet blir tråkigt. Jag vill hitta tillbaka till 70- och 80-talet. Stora vinster gör oss inte lyckligare. Vi är fortfarande nöjda med att alla investeringar betalas med eget kapital och inte behöver lånas, säger Thomas Lundh över en kaffekopp på kontoret.

Coop Finspång med 65 anställda ökade omsättningen till cirka 240 miljoner kronor förra året. Vinsten på sista raden uppskattas i skrivande stund till några miljoner kronor.

– Jag önskar att våra trognaste medlemmar ska handla ännu mer av oss och att vi även hittar nya kunder 2015. Överskottet vill jag återinvestera till medlemmar/kunder och personal. Vi ska vara kommersiella, marknadsdrivna och proffsiga men samtidigt har vi också något som våra konkurrenter saknar; nämligen historiken och Coop-medlemmen. Jag bygger gärna på med mjuka värden och att vi syns mer ute i Finspångs samhälle.

Samhällsansvaret kan handla om att skänka matvaror med korta datum till ideella organisationer till stöd för hemlösa, stötta lokala idrottsklubbar, ta emot fler praktikanter och skolungdomar och att sitta med i näringslivsrådet.

– Jag har aldrig förstått meningen med att kasta mat som är prima! För mig handlar det om att bidra och skapa förtroende ut i samhället. Analyser och årsplaner i all ära, men vi behöver komma tillbaka till den ursprungliga Konsum-loggan med den liggande åttan som för mig symboliserar det eviga kretsloppet där det vi investerar går tillbaka in i föreningen. Det är grundbulten i kooperationen.

Den första Konsum-föreningen i Finspång bildades 1915. Jubileumsåret kommer bland annat att uppmärksammas med skärmutställningar, bildspel och historiska återblickar där personalen redogör för sina minnen från arbetsplatsen. Dessutom kommer fyra större Viberga–dagar att hållas under året med tårtkalas och jippon i varuhuset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om