Swedbank drar ned på sin kontanthantering

Nu begränsar Swedbank i Finspång tiden för kontantärenden. I fortsättningen kommer kunderna bara kunna sätta in och ta ut pengar mellan klockan 10 och 13 om dagarna.

I fortsättningen så sköter Swedbank i Finspång bara insättningar och uttag av kontanter mellan klockan 10 och 13 på vardagar. Det är något som irriterar dem som arbetar hela dagarna och inte har för vana att använda datorer. Foto: Erik Jersenius

I fortsättningen så sköter Swedbank i Finspång bara insättningar och uttag av kontanter mellan klockan 10 och 13 på vardagar. Det är något som irriterar dem som arbetar hela dagarna och inte har för vana att använda datorer. Foto: Erik Jersenius

Foto: Erik Jersenius

Finspång2010-09-03 00:00
Tomas Broström är egen företagare och bor utanför Skärblacka. Länge skötte han sina bankärenden via Swedbanks kontor i Skärblacka, men från och med maj hanterar inte kontoret där några kontantärenden längre. I stället har han under sommaren fått åka till kontoret i Finspång. Det har passat honom bra, han är ute i skogen och arbetar mellan 7 och 16 om dagarna och på eftermiddagen har han kunnat åka till Finspång för att sköta sina bankärenden. Nu misstänker han att även kontoret i Finspång helt kommer att sluta hantera kontanter framöver.Alla måste göra likadant
- Som jag ser det är det ett steg mot nedläggning. Allt går i en viss riktning och i en tid när alla pratar om valfrihet känns det som om alla måste göra allt på samma vis. Tänk på de riktigt gamla, snart kommer de inte kunna sköta sina bankärenden alls. I framtiden måste vi väl alla åka till Norrköping för att gå till banken, säger Tomas Broström.Att använda datorn för sina ärenden är han inte intresserad av och han tror inte heller på att det är lika säkert som att ha pengarna i handen. Osäkert
- Jag är så pass gammal att jag aldrig har lärt mig det där med datorer och jag litar inte på dem heller. En gång när jag skulle ta ut pengar hos Svensk Kassaservice så började det åska och strömmen slogs ut mitt under uttaget. Uttaget registrerades på mitt konto, men några pengar kunde jag inte få i handen för de där 8 000 kronor hade så att säga försvunnit i cyberrymden. De fick ringa en massa samtal och till slut fick jag pengarna, men det visade på osäkerheten med det digitala, säger Tomas Broström. Jonny Lundgren är chef för Swedbanks kontor i Finspång och Skärblacka och han förklarar varför banken begränsat tiden för kontantärenden. - Jag brukar alltid fråga folk när de senast satte in pengar på banken och många kan knappt minnas att de någonsin har gjort det. I dag har vi 22 miljoner inloggningar på vår internetbank om året och bara 100 000 besök på våra kontor, så allt går i en viss riktning. Nu har vi ändå öppet mellan klockan 10 och 13 på vardagarna och det är då vi har som mest av de äldre kunderna som inte använder datorer, säger Jonny Lundgren. Säkerhetsfråga
Han förklarar att det bara är insättning och uttag i kassan som begränsas. Vill man sätta in pengar i sin box eller föra över pengar mellan konton så går det bra. Att kontanthanteringen minskas är framförallt en säkerhetsfråga, menar han.- Härom året gick vi igenom vilka kontor som har störst rånrisk och då var det kontoren i Skärblacka, Åby och Finspång som var mest utsatta. Därför har vi helt tagit bort hanteringen av kontanter i Skärblacka och Åby och begränsat den i Finspång. Det är en gemensam vilja hos handlarna, bankerna och staten att antalet kontanter ska minska i samhället därför att rånrisken blir lägre och det är miljövänligare när det krävs mindre papper och transporter, förklarar Jonny Lundgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om