Tunnel byggs under riksväg 51 vid Vistinge

När snön smälter kommer det att gå och cykla på delar av den nya cykelvägen mellan Kolstad och Finspång. Innan hela sträckan kan tas i bruk ska en omstigningsplats byggas vid Vistingekorset.

Snötäckt. Skyltarna visar var den nya cykelbanan mellan Kolstad och Finspång går. När snön är borta kommer det gå att cykla på delar av den.

Snötäckt. Skyltarna visar var den nya cykelbanan mellan Kolstad och Finspång går. När snön är borta kommer det gå att cykla på delar av den.

Foto: .Börje Gavér

Finspång2015-02-14 10:19

Egentligen är det två busshållplatser som byggs, en på vardera sidan av riksväg 51. Omstigning kommer av att man här också ska kunna skifta från bil/cykel till buss och vice versa.

Det åtta år gamla vägprojektet börjar lida mot sitt slut. Det var 2007 som arbetet inleddes med en förstudie. I mars 2014 sattes spaden i jorden och till hösten 2015 ska allt vara klart.

Stora delar av cykelbanan och mitträcken på väg 51 är klara. Återstår gör en del detaljarbeten, samt cykelvägen mellan Vistinge och Melby, som ska gå på en lokalgata.

Det stor arbetet just nu är omstigningsplatsen vid Vistingekorset. Där blir det två nya busshållplatser, en på vardera sidan av 51:an. På båda sidor blir det också nya till- och frånfarter. Bussresenärerna ska kunna ta sig mellan hållplatserna via en tunnel under riksväg 51. Den ska också nyttjas av cyklisterna. Från Kolstad till Vistinge går cykelvägen på Glansidan av riksväg 51. Vid Vistinge byter den sida och går norr om vägen.

Vistingebygget omfattar också en hållplats för ett 20-tal bilar, inklusive ett par handikapplatser. Där ska man kunna parkera bilen och fortsätta med buss mot Finspång eller Norrköping.

– Just nu tar vi bort berg för den nya nerfarten till busshållplatsen och bygger ny väg till husen strax intill, säger Leif Pettersson, platschef vid Peab, som bygger omstigningsplatsen på uppdrag av Trafikverket.

– Efter det ska vi gör ordning själva ytan där omstigningsplatsen ska ligga. Med tunneln får vi vänta tills i april, när tjälen gått ur marken, fortsätter han.

Vid hållplatserna kommer det att bli värmande väderskydd. En viktig detalj i arbetet är att göra busshållplatserna tidseffektiva. Bussarna ska förlora minimalt med tid när de stannar till.

När allt är klart ska det gå att cykla trafiksäkert från Finspång till Kolstad. Vill man vidare mot Norrköping får man nyttja den gamla, nu betydligt mindre trafikerade, 51:an fram till Svärtinge. Ungefär vid skolan börjar den cykelbana som sedan fortsätter in till Eneby. Väl där tar man sig lätt vidare på Norrköpings nät av cykelvägar.

Det finns inget bestämt om officiell invigning, men Kaj Karttunen, samhällsbyggnadsstrateg hos Finspångs kommun, säger att man pratat om det. Däremot verkar det klart att det vintertid inte kommer att bli någon snöröjning av cykelbanorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om