Underbemanning bakom full kö

Det är brist på platser i vårdcentralens telefonkö. Det har varit svårt att rekrytera personal, och sommaren kom utan att vårdcentralen kunnat fylla bemanningen.

Arkivbild. Malin Creutz, till höger, är verksamhetschef för vårdcentralen i Finspång.

Arkivbild. Malin Creutz, till höger, är verksamhetschef för vårdcentralen i Finspång.

Foto: Mikael Grip

Finspång2018-07-10 19:30

"Telefonkön är fylld för dagen" är meddelandet som väntat många när de ringt till vårdcentralen. Anledningen är bristen på personal.

– Det är för få som jobbar i telefonen i förhållande till efterfrågan. Vi försöker hitta tider till alla, våra sjuksköterskor jobbar febrilt hela dagarna för att ringa upp, säger Malin Creutz, verksamhetschef för vårdcentralen i Finspång.

Telefonsystemet öppnas tidigt på morgonen och personalen ställer in hur många samtal som kan tas emot, för att sjuksköterskorna ska hinna ringa upp patienterna under dagen. Den här sommaren är vårdcentralen inte fullbemannad och det påverkar köplatserna.

– Vi är medvetna om problemet. Det är nog inte bara här i Finspång utan det är tufft på fler ställen, säger Malin Creutz.

För att förnya recept eller omboka tider hänvisar hon till vårdguidens e-tjänster, där finns även regionens digitala vårdcentral.

– Man kan prova att ringa igen dagen efter men det är viktigt att komma ihåg att det är 112 som gäller om man är akut sjuk, säger Malin Creutz.

Behöver du vård?

Ring 1177 för rådgivning, de slussar dig vidare till vårdcentralen om nödvändigt. Även här kan telefonköerna vara långa.

Akuta ärenden hänvisas till 112.

Vårdguidens e-tjänster kan användas för att förnya recept eller omboka tider.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om