Annette Nilsson är en av de Lotorpsbor som drabbats. Hon har mobilabonnemang och mobilt bredband genom Telia – båda har varit ur funktion sedan i torsdags.

– Det fungerar inte alls. Vi har fått köpa kontantkort för att överhuvudtaget kunna ringa, berättar hon.

Avbrottet har även ställt till problem för hennes man, som driver företag hemifrån.

– Inga av hans kunder har kunnat ringa honom, säger Annette Nilsson.

Andra operatörer ska inte ha drabbats och fasta telefoner går att använda som vanligt. Men att mobiltelefonen helt plötsligt slutar att fungera är allvarligt, menar Annette Nilsson.

– 112 går ju fortfarande att ringa, men det kan hända andra saker där man behöver få tag i en anhörig. Det finns många äldre som bara har en mobiltelefon med Teliaabonnemang som de har fått av sina barn. Hur ska de göra?

Paul Barath är vd för Finspångs Tekniska Verk. Han berättar att en akut rasrisk inuti vattentornet gjort att det inte längre är säkert att ta sig upp till taket. Telia plockade därför ner sin mast i förra veckan.

– Den här byggnaden är inte i bruk och tanken är att tornet på sikt ska bort. Det är ingen bra plats att ha sådan här utrustning på, säger han.

Telia meddelar att det i nuläget inte finns någon prognos för när systemet kan vara i gång igen.

– Vi hoppas ha en temporär lösning uppe så snart som möjligt, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på företaget.

Ingen information har hittills gått ut till kunder som drabbats, vilket Annette Nilsson och andra ortsbor har reagerat på.

– Om det hade varit fast telefoni hade det varit en sak, men det är svårt att kontakta alla som kan råka röra sig inom ett visst område, säger Inger Gunterberg.

Arbetet med att hitta en ny plats att sätta en permanent basstation på har pågått sedan en tid tillbaka. Men var och när den kommer att installeras är ännu oklart.

– Det kommer att kräva ett marktillstånd, säger Inger Gunterberg.

Kommer de kunder som inte har kunnat ringa att erbjudas kompensation?

– Jag rekommenderar att man tar kontakt med vår kundtjänst. Primärt ersätter vi den som fått avbrott i fast telefoni eller tv-tjänster. Men bor man i det här området får man kontakta kundtjänst så gör vi en bedömning.