"Vi älskar när företag byter logotyper"

Lojal personal är en styrka med att Fröbergs ligger i lilla Lotorp. De tvingas att vara duktiga på distansförsäljning.

Lena Helfrid, arbetar med grafisk produktion, på Fröbergs i Lotorp. Hon är en av nio anställda på företaget som grundades redan 1879.

Lena Helfrid, arbetar med grafisk produktion, på Fröbergs i Lotorp. Hon är en av nio anställda på företaget som grundades redan 1879.

Foto: Mikael Grip

Lotorp2019-10-10 08:00

Fröbergs i Lotorp startades redan 1879 och personalen lever varje dag i och med "Fröbergshuset" som byggdes 1919.

– Några av våra anställda har till och med "träffat" grundaren John Fröberg. Jag har också hört en del konstiga ljud när jag sovit över här, berättar Anders Harting under rundvandringen i det väldiga huset som är ett känt landmärke i Lotorp.

Spöken eller inte. Det historiska har berättats många gånger förut. Vi fokuserar mest på nutid och framtid. 

Fröbergs jobbar med stämplar, skyltar, flaggor och trycksaker har nio anställda och omsätter 17 miljoner kronor per år. Dotterbolaget i Nykvarn arbetar med större skyltar har åtta anställda och omsätter elva miljoner kronor. 

– I Lotorp arbetar vi mycket med vår katalog, både den fysiska och på vår hemsida och har många små kunder. I Nykvarn har vi fler stora kunder. Det som växer snabbast är vår skylttillverkning. Vi har redan många stora kunder, till exempel Region Östergötland och nyligen vann vi en upphandling gällande skyltar till Eskilstuna kommun, säger Anders Harting.

Materialet handlar till stor del om logotyper och företagsnamn.

– Vi älskar när företag byter logotyper. Då behöver de nya skyltar och mycket annat,  konstaterar Anders Harting med ett leende.

Hans pappa Urban drev Fröbergs fram till sin död 1993. Då fick sonen frågan att ta över. 

– Jag bodde i Stockholm och var nyutexaminerad ekonom. Just då var jag inte speciellt sugen att ta över en liten stämpelfabrik i Lotorp. Efter att ha jobbat med annat i sex år, blev jag mer intresserad och valde att satsa 1999.

Vad var det som fick dig att gå "all-in" på Fröbergs?

– Det var under första e-handelshypen. Jag hade nya idéer om hur man skulle sälja mer på nätet. Mobiltelefon och Internet slog igenom och det blev lättare att jobba från Stockholm. Att direkt kunna påverka är det bästa med att driva eget företag.

Finns det några utmaningar att ha företag i Lotorp och Nykvarn?

– Det positiva tar överhanden. Personalen är väldigt lojal och har jobbat här i många år. En utmaning är att rekrytera personal eftersom vi ligger där vi ligger. Vi tvingas vara duktiga på distansförsäljning. 

Var är ni om fem år?

– Vi har varit framgångsrika sedan 1879, så vi kör på som vanligt är det tråkiga svaret. Sedan försöker vi hela tiden bredda sortimentet. Vi har precis gjort en spännande lansering av ett helt nytt koncept, med produkter till bilverkstäder och bilhandel. 

Johan Fridström, lägger sista putsen på en av många stämpeldynor som levereras från Fröbergs.
Johan Fridström, lägger sista putsen på en av många stämpeldynor som levereras från Fröbergs.
Karta: Lotorp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!