Både präst och homosexuell - går det an?

I den första avhandlingen i sitt slag skriver prästen Lars Gårdfeldt vetenskapligt om den kristna tron och homosexuella i Sverige.
- Nej, Gud hatar inte bögar, säger han.

Lars Gårdfeldt doktorerade på Luciadagen i teologi med avhandlingen  Hatar Gud bögar?  Foto: Elisabeth Olsson Wallin

Lars Gårdfeldt doktorerade på Luciadagen i teologi med avhandlingen Hatar Gud bögar? Foto: Elisabeth Olsson Wallin

Foto: Fotograf saknas!

GÖTEBORG2005-12-15 04:00
Titeln på avhandlingen: Hatar Gud bögar? använder prästen och forskaren Lars Gårdfeldt, själv homosexuell, en smula ironiskt. Orden kommer från de amerikanska högerkristna grupperna, som bland annat sätter upp liknande plakat vid begravningar där någon har dött i aids.
- På ett sätt tycker jag att de är mer ärliga och rakt på sak i sina åsikter. Det finns många mer skenheliga, kristna personer som hävdar att de inte har något emot homosexuella, det är de homosexuella handlingarna som är problemet, säger Lars Gårdfeldt.
Lars Gårdfelt är 40 år, bosatt i Göteborg tillsammans med sin partner. I går disputerade han i teologi vid Karlstads universitet med sin avhandling. Han är uppväxt inom Svenska kyrkan och för honom är prästyrket något självklart - även om han till och med får brev från ateister som lämnat kyrkan och tycker att "nu har det gått för långt när till och med bögar får vara präster".

Återspeglar antika ideal
- Mycket av argumenten ur Bibeln kan användas oavsett var man står i frågan om människors lika värde. I USA fann de som var för slaveriet en massa texter som berättigade deras handlande. Precis som de som var emot. Eller de som var emot jämställdhet mellan könen, eller för. Och i dag är det väl ingen som ifrågasätter att slaveriet avskaffades eller att kvinnan inte ska underställas mannen?
Lars Gårdfeldt säger att mycket i Bibeln återspeglar antika ideal om hur samhället borde organiseras mellan rika och fattiga, slavar och husbönder, män och deras hustrur. Samtidigt är många av texterna i Nya testamentet väldigt radikala och progressiva och visar på ett annat förhållningssätt till medmänniskorna.

Rut och Noomi
- Jesu handlingar och kärleksbudskapet är exempel på det. Och jungfrufödseln. Jag får frågan i­bland om jag tror på den och kan svara: Jag känner flera kvinnor som aldrig varit med man, men som skaffar barn. Och det som bögar och flator kan fixa i dag, var väl heller ingen omöjlighet för Gud runt år 0.
I Bibeln finns många berättelser om samkönad kärlek.
Den mellan Rut och Noomi till exempel, som till och med skaffar barn ihop till allas glädje. De passionerade kärleksorden mellan David och Jonatan är ett annat.
Lars Gårdfeldt anser att eftersom homosexuella döps, konfirmeras och begravs i kyrkan i dag, borde också samlevnaden välsignas.
- Men det blir för vissa oerhört jobbigt, att mista äktenskapet som institution mellan man och kvinna. De resonerar att vi homosexuella tar ifrån dem något, att de blir bestulna på sina privilegier.
Som kristen anser han att mycket av turerna i att använda olika bibelställen och citat för att vara emot homosexuella, är ett sätt att kamouflera andra frågor, som väcker motstånd. Lars Gårdfeldt gör liknelser med grupper i samhället som åtnjuter vissa privilegier. Som adeln och kungahuset till exempel.

Modernt påfund
- Om alla plötsligt hade adliga namn skulle det inte vara fint att vara adlig längre. Och om alla var prinsar och prinsessor plötsligt, skulle ju kungahuset tappa sin poäng.
Han säger också att argumentet för att mannen och kvinnan kompletterar varandra på ett unikt och mer naturligt sätt, än vad ett samkönat par skulle göra, är ett ganska modernt påfund.
- I ungefär 200 år har kvinnan ansetts jämställd med mannen, tidigare har kvinnan ansetts vara en underställd variant av mannen. Så det är ganska ny tanke att mannen och kvinnan på något vis kompletterar varandra på ett jämlikt plan, som två pusselbitar.
Och nu när allt fler homosexuella skaffar barn och bildar familj, ökar bara motståndet i högerkristna kretsar. Just eftersom fortplantningen och reproduktionen ska ligga till grund för äktenskapet mellan man och kvinna.

Omsvängning
- Det är väldigt få konservativt kristna i dag som inte använder preventivmedel. Och det är accepterat i dag att ha sex som ett uttryck för lust och gemenskap i äktenskapet. Men inte allt för länge sedan ansågs det som synd att ha sex som heterosexuell utan målet att avla barn, säger han.
Omsvängningen i sexualmoral beror till stor del på att stigmat flyttats från ogifta kvinnor och lössläppta män, till den allt mer synliga gruppen homosexuella.
- Genom alla tider i historien har det funnits behov av "de andra", en grupp som får klä skott och stå för det icke-önskvärda och onormala i ett samhälle. Nu använder man sig av homosexuella. Tidigare var det romer eller judar.
Att flytta fokus från individen till samhället är nödvändigt menar han. Tidigare ansågs inte kvinnor kunna inneha statliga arbeten eller att förvalta sin förmögenhet. Men till slut blev det en samhällsmoralisk fråga att ta itu med.
Precis likadant är det med homosexuella - det som anses handla om sexualmoral, bör i stället handla om med vilken rätt en minoritet ska kunna hållas kvar i en underordning och klassas som "onormal" eller "äcklig" menar han.
Lars Gårdfeldt tillägger att någon som uttrycker negativa åsikter om svarta eller judar knappast skulle anses som rumsren eller respektabel i dag. Men högt uppsatta och respekterade människor kan i dag tycka att homosexualitet och homosexuella ska tåla verbala hatangrepp eller hets i religionsfrihetens namn.

"Skrämmande"
- Det som är skrämmande är att alla, från påven till pingstpastorer, tar avstånd från våld mot homosexuella. Samtidigt som deras utspel och uttalanden dryper av aggressivitet.
- Sådana åsikter påverkar människor. Det är bara att jämföra med debatten om invandrare då "Lasermannen" begick sina brott. Han fick argument från flera håll.
- Och i dag är det likadant när det gäller homosexuella: ord leder faktiskt till handling, säger Lars Gårdfeldt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om