Båtkörkort

Nästa sommar kan det krävas båtkörkort, meddelar Näringsdepartementets utredare. Skärgårdsborna i Gryt välkomnar förslaget.

Gryt2007-08-09 18:44
Kravet om båtkörkort föreslås gälla båtar som är mer än 7 meter långa och/eller har minst tio knops maxfart. Mellan 200 000 och 250 000 båtägare kan behöva ta körkortet, som beräknas kosta mellan 3000 och 5000 kronor. - Det kan vara en trygghet att veta att den som kör båten har en viss utbildning, både för oss andra som åker båt och för båtens passagerare, säger Bengt Heilborn, sommarboende på Morsholmen i Gryts skärgård. Han säger sig ha sett utvecklingen gå mot allt snabbare och större farkoster på sjön. Lagstiftningen har dock haltat efter i takt med att båtarnas hästkrafter blivit flera. - När du ska köra bil måste du ha körkort och göra svåra prov för att få det. När du ska köra båt behöver du inte göra någonting, inte ens ha åldern inne, säger Bengt Heilborn bedrövat. Lyckligtvis har han inga tydliga exempel på olyckor som inträffat i Gryts skärgård till följd av outbildade båtförare. Men han menar att tillvaron blivit osäkrare för dem som framför mindre båtar eller kanot. - Ibland är man ju livrädd och gör allt för att hålla sig undan. Det är ju ganska givet att om det kommer någon i 40 knop som inte har ordentlig utkik så kan vad som helst hända.Tommy Ljung vistas dagligen på sjön i och med att han levererar post till skärgårdsbor och kör båtturer. Han framhåller vikten av att båtägarna får praktiskt erfarenhet innan de ger sig ut med båten. - Det är inget fel med utbildning. Det tar bara några timmar att lära sig att hantera båten på ett bra och säkert sätt, säger han apropå förslaget om båtkörkort. Ljungs bedömning är att folk i allmänhet har respekt för sjön. Han märker dock att vissa som kör båt har svårt att bedöma avstånd och fart. Det kan leda till vissa problem och farliga situationer kan lätt uppstå. - Vissa, framförallt seglare, väntar ofta in i det längsta innan de väjer. Det gäller att visa klart och tydligt vad man tänker göra och i god tid dessutom, menar Ljung.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om