De har väntat länge på ersättning från Eon
Flera permanent boende på Fyrsvängen i Gryt har fortfarande inte ersatts för elavbrottet i samband med stormen Per. De boende har tvingats kräva ersättning på egen hand, trots att Eon enligt lag automatiskt ska ersätta de abonnenter som stått strömlösa.
Foto: Fotograf saknas!
- Hade vi fått någon ersättning över huvudtaget om vi inte hade ringt? undrar Siv Molin, Lilly Lindberg och Britt-Louise Svensson som sedan flera år tillbaka är permanent bosatta på Fyrsvängen i Gryt. Vid rundfrågan i området har damerna även fått reda på att flera av de sommarboende, som ju inte ens var på plats när elavbrottet ägde rum i januari, redan har fått sin ersättning. Utan att behöva göra någonting. -Av vilken anledning har man uteslutit oss permanent boende från utbetalningen av ersättning? Vi kräver en ursäkt. Vi kan inte finna oss i att behöva sitta och frysa så där som vi fick göra i januari, säger Siv Molin uppretat. Själv talade hon med Eon senast i måndags. Och det var inte första gången heller. Varje gång får hon och de övriga grannar som ännu inte fått sin ersättning besked om att "bara vänta några veckor till medans Eon utreder deras ärende". Ränta på pengarna
- Den tid de har på sig att ersätta oss inom har ju löpt ut, med råge. Vi kräver ränta på pengarna, men den är ju bara 3,5 procent. Löjligt, säger Siv Molin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!