Från jungman till skeppsredare

"En ensam seglare, på väg över djupa vatten. För att känna hav och vind en sista gång."

GRYT2006-09-28 04:00
Så löd inledningen på den vers som de anhöriga valt i dödsannonsen för Karl Österström, slutord för en äkta sjöman som gick till sjöss redan vid 14 års ålder.
Det var den 30 augusti som förre fiskaren och skepparen Karl "Kalle" Österström, Gryt, avled i sitt 97:e levnadsår.
Några år tidigare, i januari 2004 hade han intervjuats han av journalisten Johnny Lundström och det resulterade i en berättelse där Karl Österström berättade om sitt liv och om sina båtar.
Han föddes den 22 maj 1910 som ett av tolv barn till fyrmästare Per Ema­nuel Österström och dennes hustru Jenny. Per Emanuel Österström var verksam som fyrvaktare och senare som fyrmästare och arbetade också ombord på fyrskepp.

Vedskutan Emma
Familjen Österström kom på tidigt 1930-tal från Svartö norr om Mönsterås, till Häradsskär i Gryts skärgård.
Då arbetade Karl Österström redan till sjöss, något han bestämt sig för redan som nykonfirmerad 14-åring.
Först mönstrade han ombord på vedskutan Emma och sedan på en skonare från Mönsterås.
Ett antal mönstringar och jungmannaår senare tog Karl Österström i början av 1930-talet skepparexamen i Kalmar och blev styrman ombord på en båt från Påskallavik som seglade på Östersjön.
Men på skottårsdagen 1932 var han på torra land och gick på dans på Gretas café i Gryt. Där blev han uppbjuden av lantbrukardottern Märta.
Det tog fyra år innan de gifte sig. Han ville vara kvar på sjön, hon ville inte bli sjömanshustru.
För att visa sin goda vilja sökte han jobb som maskinist på Söderköpings sjukhus, innan de båda tog ett gemensamt beslut, han skulle arbeta på sjön, men inte långt från hemmahamn.

Färsk strömming
Den lilla kosterbåten Bris köptes in och Karl Österström började transportera färsk strömming. Våren 1938 bestämde han sig för att köpa den begagnade enmastade 60-tonsjakten Ideal.
Båten kostade 4 500 kronor och blev startpunkten för den rederinäring som han byggde upp under åren som följde. Karl Österström transporterade timmer från hela östgötaskärgården och norra Småland.
Året därpå köptes bogserbåten Elsa in. Under i stort sett hela andra världskriget fraktade Karl Österström famnved i Stockholms skärgård.
På vintrarna plockade han tillsammans med brodern Reinhold ner gamla gärdsgårdar som blev till ved i Stockholm.
Efter kriget köptes en ny, större båt, motorfartyget Karl Göran in.
Utöver att frakta ved kunde den den ombyggda Vaxholmsbåten också ta spannmål och styckegods. Under några år gick den mellan Djurö kvarn och Stockholm, innan resorna blev allt längre, från Gävle i norr till Åhus i söder.

Hårdare konkurrens
Tio år senare var det dags att köpa nästa Vaxholmsbåt, som fick namnet Vestanvind.
Fram till 1972 fortsatte Karl Österström med frakter till sjöss, men konkurrensen från lastbilar och långtradare blev allt hårdare och bit för bit började han bygga upp en fritidshamn i Rågetedalen.
Från början fanns där två fritidssegelbåtar och när han upphörde med verksamheten var antalet uppe i trehundra.
I september 2004 skrev vi om Karl Österström i NT, när han som det då äldsta syskonet var med på en släktträff till minne av fadern fyrmästaren Per Emanuel.
Då levde åtta av syskonen och sammanlagt mer än hundra släktingar samlades och besökte Häradsskärs fyr, däribland sex av syskonen.

Sjutton barnbarn
Fyrmästaren Per Emanuel dog strax efter sin pensionering, men hans hustru, tolvbarnsmamman Jenny levde till dess hon var 96 år. När nu sonen Karl avled den 30 augusti var det vid samma ålder som sin mor.
Han lämnar efter sig fem barn, sjutton barnbarn och tretton barnbarnsbarn. Och i Norrköping finns i dag Österströms Rederi AB, med ett 30-tal fartyg och som sysselsätter runt 500 personer.Fotnot: Karl Österströms dödsannons var införd i NT 2 september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om