Det finns förutsättningar för bättre mobiltäckning, men även bättre surfkapacitet ute i skärgården. Nu pågår nämligen uppförandet av två nya mobilmaster: En på Kättilö samt en på Stora Ålö. Det handlar om 2G-4G-master som även är förberedda för 5G. I fredags användes helikopter för att flyga ut betong till gjutning av masternas fundament.
Bakom de nya masterna står Tele2 där chefen för nätutbyggnad heter Björn Lindberg.
– Vi behöver bättre täckning härute, men även kapacitet så att vi kan fortsätta leverera surf med hög hastighet. Eftersom folk använder datorer mer och mer så behöver vi kapacitetsutbygga nätet så därför bygger vi nya basstationer, berättar Björn Lindberg, som tillägger att andra operatörer också kan köpa in sig på masterna.
– Framförallt ute i skärgården där det är långa avstånd så behöver man komplettera med master så att vi ska få till täckning och kapacitet.
I området runt Gryt och skärgården överhuvudtaget ökar befolkningsmängden ganska väsentligt under sommarhalvåret och det är då som kapacitetsbristen märks som tydligast.
– Det är jätteviktigt för oss att det är kvalitet hela året och inte bara vinterhalvåret, säger Björn Lindberg, som tillägger att masterna kommer att täcka ett ganska stort område runt basstationen.
– Det kommer att bli förbättringar på ett område av ett antal mil eftersom andra befintliga basstationer med bra täckning kommer att få betydligt bättre kapacitet när de avlastas. Om allt går som det är tänkt ska masten på Kättilö tas i bruk i januari–februari.
Jonas och Micca Andersson är fastboende på Kättilö och de tror att det här kan innebära en rejäl förbättring.
– Täckningen här är urusel och på sommaren är det ännu värre. Vi använder ju en surfpuck för surfande och från kristihimmelsfärdshelgen och fram till september kan vi inte streama film. Den här årstiden går det, men så fort det kommer mer folk försvinner allt, berättar Micca Andersson.
– Det kommer att kännas som vi är med i 2020-talet igen med den på plats. Vi är väldigt positiva.
Hon tycker också att den personal som arbetat på plats varit väldigt tillmötesgående.
– De har haft en jättebra dialog och tagit hänsyn till oss boende. Vi har fått information under tidens gång och det är vi inte vana vid så de har varit väldigt, väldigt bra, det är viktigt, säger Micca Andersson.