– Tjuvarna kanske tror att försäkringsbolagen står för allt och att det inget kostar för båtägarna. En båtmotor kan kosta runt 200 000 kronor men försäkringsbolaget gör sedan avskrivningar på värdet, beroende på motorns ålder. För en tio år gammal motor skrivs exempelvis värdet ner till hälften, säger Lars Lagerbäck.
– Nedskrivning av värdet sker alltid oavsett skick och antal drifttimmar. Då är det 100 000 kronor som båtägaren får stå för själv utöver vanliga självrisken. En del båtägare kommer därför aldrig mer ut på sjön.
Hans båt var en av fem här som råkade illa ut i våras.
– De drog båtarna sjövägen till Snäckevarpsbadet och plockade bort motorer och annat utrustning innan de puttade ut båtarna i sjön, säger Lars Lagerbäck.
Hans båt sjönk delvis.
– Det blir jätteskador. Det är också brist på motorer, det är ett stort generellt problem. När man som vi har ett ställe på en ö är det ingen höjdare att få veta att det inte finns någon motor.
Lars tror att kameror med larm kan ha en skrämmande inverkan.
– Allt fler marinor har kameraövervakning så det är jättebra att Valdemarsviks kommun nu följer i de spåren. Samarbetet med polisen är också jättepositivt.
– De skickar ut en varning till oss när det är en stöldliga på väg så vi kan sprida det vidare i vår grupp Fyrfjärdens vänner, och vara ännu mer observanta, säger Lars Lagerbäck.
– Sverige är det land i världen som är mest utsatt av den här typen av brott. Vi har en lindrig lagstiftning, bara några månader i svenskt fängelse och ingen utvisning, men lagen håller nu på att skärpas, fortsätter han.
– De här personerna är superproffs, klipper sladdar och är försedda med hydraulverktyg för att snabbt lossa motorer, navigationsutrustning och annat.
Lars Lagerbäck säger att de också har spejare ute.
– Förra året råkade en förklädd "fiskare" springa runt på bryggorna i Fyrfjärden innan inbrotten skedde.
Han menar att stöldgodset förvaras på uppsamlingsplatser för att senare säljas i de baltiska länderna.
– Det finns sedan så många knep för att få iväg stöldgodset, de kan skicka det med olika transporter, snyggt inslaget under annan godsbeteckning. Pandemin och kriget har gjort det lite lugnare, det varit svårare att röra sig över gränserna, men nu syns viss ökad aktivitet i vårt ö-område igen.