I veckan anlände fyra lyxyachter till varvet invid Hummelviksfjärden i Gryt. Drygt trettio meter långa, och med ett värde i mångmiljonklassen, utgör båtarna ett något udda inslag där de ligger förtöjda intill varvets gästhamn.
– Den senaste tiden ser vi en ökad efterfrågan på vinterförvaring av den här typen av större båtar. Vi ser också att båtarna bara blir större och större, även bland svenska båtägare, säger Tobias Claeson.
Ingen marknadsföring
Tillsammans med kollegan Arne Jonsson ansvarar Claeson för verksamheten på Gryts Varv. Företaget kan betecknas som något av en doldis i Valdemarsviks kommun. Men internationellt uppger Arne Jonsson att man på senare år har lyckats skapa sig ett gott rykte.
– Vi har närmast obefintlig marknadsföring, utan kör nästan uteslutande med mun till mun-metoden. Just därför är det ju extra tillfredsställande att få hit båtar av den här typen. Vi annonserar inte, inte ens i Moscow Daily.
Nej, ryssarna verkar hitta till Gryt ändå. De stora yachterna som ankom Gryt i veckan uppges vara företagsägda båtar som används både för charter och representation. Hemmahamn anges vara London, men flera av båtarna startade sin färd från Sankt Petersburg, en resa som tog runt 36 timmar till Gryt.
Fel klimat
Med höga värden på båtarna ökar även kravet på vinterförvaring för att minska kapitalförstöringen.
– Trots att de här båtarna används en hel del i Östersjön är de egentligen inte gjorda för den här typen av klimat. Det krävs lite värme under förvaringen, så vi försöker hålla i snitt 16 grader i värmehallarna, säger Tobias Claeson.
Åtta anställda
Totalt har Gryts Varv i dag 5 500 kvadratmeter varmhall, och bortåt 1 800 kvadratmeter kall hall för båtförvaring. Varvets basverksamhet består i service, förvaring, uthyrning av båtplatser och sjötrans-porter.
Just förvaringen av båtar innebär dock att man i hög grad säkrar sysselsättningen för företagets anställda även under vintern.
I dagsläget har varvet åtta anställda, och fler underentreprenörer tas in vid behov.
– Många som förvarar båtar här vill ha en del underhåll och service gjort under vintern. Noggrannhet och kvalité är oerhört viktigt för den här typen av kunder, säger Arne Jonsson.
Ännu en värmehall
De senaste tio åren har Gryts Varv varit drivande motor i en detaljplansändring för det område vid Hummelvik där varvet är beläget. Planändringen skulle kunna medge bygget av ännu en värmehall på området, och en utökning av antalet båtplatser.
Planändringen har godkänts av Valdemarsviks kommun, men har inte vunnit laga kraft ännu. Det finns fortfarande möjlighet att överklaga.
– Det finns självklart inget som säger att vi sätter spaden i marken direkt när detaljplanen antas. Men fortsätter den här efterfrågan på vinterförvaring av större båtar, som vi ser nu på senaste tiden, finns det helt klart en marknad för det. Vi har redan i år tvingats säga nej till flera som hört av sig och velat förvara här i Gryt, säger Tobias Claeson, och konstaterar att företaget försöker hålla ut tills planändringen är i hamn.