Polisen om motorstölderna: Tveka inte att ringa 112

"Nu är det säsong för motorstölder ur båtar. Höst och vår är de här tjuvarna som mest aktiva." Det säger John Elljung, områdespolis för Valdemarsvik/Söderköping. Han har en del råd att ge trots att det här handlar om proffs i sin "bransch".

John Elljung är områdespolis för Valdemarsvik/Söderköping och har en del råd att ge i kampen mot båtmotortjuvar.

John Elljung är områdespolis för Valdemarsvik/Söderköping och har en del råd att ge i kampen mot båtmotortjuvar.

Foto: Louise Åsenheim

Gryt2022-10-24 11:00

Men först, vad gör man om något misstänkt verkar vara på gång?

– Då ringer man polisen på 112 och inget annat, säger John Elljung. Många vågar inte ringa 112 men det är bättre att ringa en gång för mycket än för lite. På 114 14 kan man få vänta en halvtimme i kö och här är tiden viktig. Vi har ofta långt att köra.

Larmet från kamerornas rörelsedetektorer går till en larmcentral men sedan till polisen.

Fyrfjärdens hamn har stängsel och bom för att hindra obehöriga att ta sig in.
Fyrfjärdens hamn har stängsel och bom för att hindra obehöriga att ta sig in.

Kan man göra något för att skydda sin egendom? Ofta görs inte stölderna på båtens bryggplats, utan båten dras ut på vattnet till ett mer undanskymt ställe. 

– En GPS är bra. Har man en GPS på motorn som är aktiverad till ägarens telefonen så syns det om båten börjar röra på sig och då kan ägaren larma polisen direkt. De som åkte fast i våras i Gryt var just för att det fanns en GPS på motorn, säger John Elljung. Stöldmärkning på motorerna är också bra om tullen upptäcker det och då lättare att hitta ägare. Också stängsel kring marinor och hamnar försvårar stölderna. Det är i bilar stöldgodset fraktas till uppsamlingsställen.

Efter kusten finns flera nätverk för båtsamverkan där John Elljung är en av kontaktpoliserna som också varit ute och pratat med båtägare.

– Det primära syftet med båtsamverkan är att medvetandegöra om den här typen av brottslighet, säger han.

Enligt polisen handlar det om organiserad brottslighet med ligor i lagarbete främst från de baltiska länderna. De kommer in i Sverige trots att flera är kända av gränspolis och tull sedan tidigare brott och straff.

– Nu är gränserna öppna igen efter pandemin och det är svårt att hindra dem från att ta sig ut här i landet. Vi får tips från andra myndigheter och till båtsamverkansgrupperna ger vi då en begränsad information på vad de ska hålla utkik efter, säger John Elljung.

Också inne i hamnen upplyses det om Båtsamverkan och här är även fiskeförbud.
Också inne i hamnen upplyses det om Båtsamverkan och här är även fiskeförbud.

Det är ett stort och komplex problem som John Elljung tror bara kan lösas genom bland annat större befogenheter och personalresurser för tullen.

– De som gör det här är proffs, det är deras arbete och de tror att alla svenskar är rika så de kan stjäla här. Kanske vill inte alla vara med, men måste ta ett ”jobb” för att försörja familjen. 

– Så egentligen är det i deras hemländer det här borde lösas med bättre arbetsmöjligheter så de kan försörja familjerna genom att få arbete där.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!