Videon är inte längre tillgänglig
Efter ett litet pusslande kunde Motala Express till sist fogas samman, till en enhet, efter att stäven hade kapats i Motala för cirka en månad sedan. Allt för att båten skulle få plats i slussarna, på väg mot den nya hemmahamnen i Stockholm.Det var en smått entusiastisk Claes Insulander, styrelseordförande och tekniskt ansvarig i bolaget Ångfartygs AB Stockholms Omgifningar, som följde arbetet på plats. Han berättade om hur ångbåten, som var 5,5 meter för lång var tvungen att genomgå en temporär amputation, för att kunna passera slussystemet.- Men tack vare den förre ägaren, Tomas Bergman, behövde vi bara kapa drygt tre meter, genom att han förslog en vridning av rodret på 90 grader.Arbetet med stäven är inte gjort i en handvändning. Rigorösa säkerhetskontroller sker hela tiden. Tobias Claeson, chef på varvet, berättar att materialet har skickats iväg på analys för att få fram vilken svetsteknik som ska användas.- Dessutom handlar det om inspektioner från sjöfartsinspektionens sida, både före och efter svetsningsarbete. Vid den sista inspektionen använder man sig även av kontrollröntgen, uppger Tobias Claeson.Båten fick dispens att gå kortast möjliga väg till varv och det blev Gryts Varv, som aldrig tidigare har varit med om något liknande arbete.- Vi har tagit upp stora hål i båtar, men aldrig genomfört ett sånt här arbete. Det är nog unikt för Sverige.Båten, som byggdes 1895, kommer att gå i Stockholmstrafik och Claes Insulander menar att flytetyget säkert kommer att attrahera stockholmarna.- Båten är ju vid det här laget en rikskändis, dels som Vätterns fånge, men också på grund av det här ingreppet.I slutet av nästa beräknas arbetet var klart på Gryts varv och därefter blir det sjösättning."Vätterns fånge" är hel igen
Motala Express, mer känd som "Vätterns fånge", är hel igen. I går fogades den tudelade båten samman på Gryts Varv. Nu väntar svetsningen.
Gryts Varv Motala Express
Foto: Bo Cederqvist
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!