Många stöder Wolfgangs kamp för en busskur

När Wolfgang Schreyers dotter stod i regnet och frös vid busshållplatsen i Grytgöl tändes idén. Varför finns det inte en busskur?

Till skillnad från i Grygöl finns en busskur i Hällestad.

Till skillnad från i Grygöl finns en busskur i Hällestad.

Foto: Börje Gavér

Grytgöl2024-05-27 08:00

I september 2023 kontaktade Wolfgang Schreyer för första gången Finspångs kommun och fick då tipset att skriva ett e-förslag. Det är en digital tjänst där invånare kan komma med förslag och idéer till kommunen. Sedan kan andra gå in och rösta på de förslag de stöder.

Wolfgang har hittills fått 32 röster och tiden för röstning går inte ut förrän den 29 juli. Med över 30 röster är kommunen skyldig att ta upp frågan politiskt.

Elva gånger per dag stannar buss 415 i Grytgöl. Wolfgang Schreyer kämpar för en busskur för de åkande.
Elva gånger per dag stannar buss 415 i Grytgöl. Wolfgang Schreyer kämpar för en busskur för de åkande.

Wolfgang Schreyer berömmer kommunen och Östgötatrafiken för att det blivit fler bussturer på senare tid. På vardagar stannar bussen i Grytgöl elva gånger mellan 5.44 och 22.45. På helgerna är det två turer.

Wolfgang Schreyer får stöd både i e-förslaget och på Facebook. En av dem som både röstat och gett Wolfgang sitt Facebookstöd är Petra Hellqvist.

– Det är ett jättebra förslag. Det är många skolbarn som åker med bussen. Själv gör jag det inte så ofta, men jag har barn som åker till och från träningen, säger hon.

Petra Hellqvist i Grytgöl stöder Wolfgang Schreyers förslag om en busskur.
Petra Hellqvist i Grytgöl stöder Wolfgang Schreyers förslag om en busskur.

Även Wolfgang Schreyer och hans familj använder bussen.

– Numera använder vi bussen betydligt mer sedan vår 16-åriga dotter valt att gå på gymnasium i Norrköping.

Grytgöls centrum har i genomsnitt haft sex påstigande och lika många avstigande per dag under 2024, enligt Östgötatrafiken. Över hela linje 415 är fördelningen 66 procent skolungdom.

– Vi har löpande dialog med länets kommuner och tillhandahåller underlag för att ge kommunerna en bättre bild av var de ska placera sina busskurer, samt om vi ser ett direkt behov av en hållplats så framförs det till berörd kommun, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef vid Östgötatrafiken.

Mattias Näsström, biträdande trafikchef för Östgötatrafiken.
Mattias Näsström, biträdande trafikchef för Östgötatrafiken.

Ett argument Wolfgang använder är att det finns flera busskurer på vägen in mot Finspång, bland annat i Ljusfallshammar, Hällestad och Sonstorp.

Kanske kan busskuren i Ljusfallshammar vara en modell som passar Grytgöl.
Kanske kan busskuren i Ljusfallshammar vara en modell som passar Grytgöl.
Till skillnad från i Grygöl finns en busskur i Hällestad.
Till skillnad från i Grygöl finns en busskur i Hällestad.
Tre orter på linje 415 som har busskurer är Hällestad, Ljusfallshammar och Sonstorp (bilden).
Tre orter på linje 415 som har busskurer är Hällestad, Ljusfallshammar och Sonstorp (bilden).

Helena Wastesson, tafikstrateg på planeringsenheten i kommunen, kan inte yttra sig specifikt om Grytgöl eftersom det ännu inte finns något ärende.

– Men generellt kan jag säga att när vi är utanför det kommunala vägnätet är det antingen ett statligt eller enskilt vägnät, ofta en vägföreningen. Hur det är i Grytgöl vet jag inte ännu. När vi får in ett ärende och vi ser att det är något bra tar vi kontakt med markägaren och går sedan vidare med en utredning och sedan får vi se vad slutresultatet blir, förklarar hon.

Det är alltså först efter den 29 juli en busskur i Grytgöl kan hamna i en politisk hantering, med okänt resultat.

Trafikstrateg Helena Wastesson.
Trafikstrateg Helena Wastesson.
Karta: Grytgöl
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!