Deras fax och telefoner tystnade helt

Gusumsbaserade företaget Gripband står helt utan fast telefoni. Ägarna upplever att man har fått sina telefonlinjer kapade av företaget Phonera.

Foto: Fotograf saknas!

Gusum2015-04-17 09:19

När företagaren Stefan Kemle för en tid sedan blev uppringd av en säljare från Phonera sade han enligt egen utsago bestämt ifrån.

– Jag sa åt dem att för guds skull inte röra den telefonväxel vi kämpat i två månader för att få till hos Telia. Företaget, som presenterade sig som Telia Phonera, ville få oss att gå över till deras IP-telefoni. Men jag förklarade för dem att vår telefonväxel varit jätteknepig att få till, och att täckningen inte är tillräcklig för att det ska fungera bra med IP-telefoni, säger Stefan Kemle.

Efter ett långt samtal med säljaren gick dock Stefan Kemle med på att låta företaget ta över linjen för faxen som är kopplad till företaget. Men endast med förbehållet att Gripbands övriga telefoni inte skulle påverkas. En kort tid senare blev Stefan Kemle och frun Cizzie uppmärksammade om att företagets inkommande samtal gick över till telefonsvarare.

– När vi kontaktade Telia uppgav de att all vår telefoni överlåtits till Phonera. Bara så där. Precis det vi sagt ifrån om, säger Stefan Kemle.

Övergången till Phonera blev sedermera undergången för Gripbands fasta telefoni. I två veckors tid har de nu stått utan möjligheten att ta emot samtal utifrån. I veckan förlorade de dessutom möjligheten att ringa ut, liksom att skicka och ta emot fax.

– Vi har över 2000 kunder både inom och utanför Sveriges gränser. Och en hel del beställningar läggs fortfarande via fax. Det här är en katastrof, konstaterar Cizzie Kemle.

Efter många arga samtal till Phoneras support har Kemles nu äntligen fått till en ändring. Genom en tillfällig omkoppling nås Gripband just nu via Stefan Kemles privata mobiltelefon. Om han inte pratar i den, vill säga. Att få all telefoni tillbaka hos Telia har dock krävt en fullmakt från paret Kemle, och beräknas ta minst två veckor.

– Den livsviktiga telefonin i vårt företag har blivit kidnappad. Det här är ju sånt man hört talas om att det drabbar andra, men det kunde man väl aldrig tro att man själv skulle råka ut för. Helt otroligt, säger paret Kemle.

Hos Phonera beklagar man att Gripband har fått problem vid övergången från Telia till Phonera.

– Det är rutinerna hos vårt säljbolag som har brustit. De har inte kontrollerat att vi kan säkerställa att det här fungerar för kunden. Men vår bedömning är att kunden har tackat ja till vårt erbjudande, säger Camilla Moberg, kundservicechef hos Phonera.

Vad säger du om att kunden upplever att säljaren flera gånger presenterat sig som representant för Telia?

– Phonera startade år 2000 och fanns därmed flera år innan Telia gick ihop med Sonera. Det står tydligt i vår företagsinformation att vi konkurrerar med Telia. När vi lyssnar igenom samtalet som förts mellan kund och säljare upplever vi också att vi har varit tydliga med att vi är olika bolag som konkurrerar.

Camilla Moberg uppger att Gripband AB kommer att ersättas för det inträffade.

– Vi har haft en dialog med kunden och bett dem inkomma med ett ersättningskrav.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om