Bojkotten av de stora matvarubutikerna startade som en kampanj på TikTok, men har nu spridit sig landet runt. Protesterna har varit många mot de allt högre priserna.
– Jag är ingen matjätte. Jag är en enskild företagare. Sedan är vi anslutna till Ica Sverige och köper in varor gemensamt. Men butiken driver jag som själv och mina marginaler är 1,5 procent. Så jag tycker att debatten fått fel proportioner, säger Victor Dahlholm, handlare på Ica Birgersson i Gususm.
Han har inget emot debatten i sig, men anser att det finns anledningar till att priserna skjutit i höjden.
– Att de ökat beror mycket på yttre omständigheter som till exempel väder. Det har gjort att det inte skördas lika mycket kakao och priserna har stigit med drygt 140 procent. Då är det klart att en chokladkaka blir dyrare i matbutiken, säger Victor Dahlholm.
Han förklarar att vissa handlare gör vinster, men att det är relaterat till att det är stora butiker och större städer. Ser man till marginalerna är de inte höga, menar han.
I ett inlägg på Facebook hänvisar Victor Dahlholm till ett genomsnitt på tre procent, alltså att livsmedelsbranschen får tre kronor över på varje 100-lapp. Där ifrågasätter han också Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostars förslag att införa en övervinstskatt.
"Hon säger att 'livsmedelsbranschen är en maffiaindustri. Det som händer just nu, det är ett skämt", skriver han i inlägget om uttalandet som gjordes i en SVT Nyheter-debatt.
När NT pratar med Victor Dahlholm om inlägget är han lite mer diplomatisk kring Dadgostars förslag.
– Jag anser att det är taget ur luften. Med tanke på hur det ser ut i verkligheten.
Bojkotten ska pågå under hela veckan och många handlare har påverkats av protesterna. Hur ser det då ut i Gusum?
– Vi har inte märkt något än så länge. Kunderna är förstående och har förtroende för det vi gör.
Hur mycket tror du det beror på att det är en mindre ort och ni är den enda matbutiken?
– Jag vill hoppas och tror att det är så. De känner oss. Det handlar inte bara om butiken som sådan. Utan de förstår att vi gör saker för samhället som sponsring och evenemang. Men det är skönt att se att vi inte drabbats av bojkotter som andra handlare har upplevt, menar Victor Dahlholm.